Komisarz UE ds. sprawiedliwości Viviane Reding wystosowała do krajów członkowskich pismo, w którym prosi o sprawdzenie czy sprzedawcy Apple zaniechali poinformowania swoich klientów o prawie do minimum dwuletniej gwarancji na produkty takie jak iPhone, iPad czy tablety.

“Spółka Apple w widoczny sposób reklamowała swoje produkty z roczną gwarancją, ale zaniechała obowiązku pełnego informowania konsumentów o automatycznym i bezpłatnym prawie do minimum dwuletniej gwarancji zgodnie z unijnym prawem”, napisała Reding w liście do ministerstw, do którego dotarł Bloomberg News. „Takie praktyki marketingowe są niedopuszczalne” – dodała.

Włoska agencja ds. konkurencji nałożyła na Apple 900 tys. euro kary w grudniu. Regulator, który również zajmuje się egzekwowaniem praw ochrony konsumentów, stwierdził, że firma wprowadzała w błąd klientów udzielając rocznej gwarancji na swoje produkty i proponując jednocześnie rozszerzenie gwarancji w ramach “AppleCare Protection Plan”.

Kalifornijski rzecznik prasowy Apple odmówił Bloombergowi komentarza w tej sprawie.

Reklama

Poszczególne kraje UE osobno regulują kwestie sankcji wobec firm za nadużycia praw konsumentów. Komisja Europejska może pozywać konkretnej firmy za nieprzestrzeganie prawa konsumentów, ale może wejść na drogę prawną przeciwko państwu, które nie wdraża unijnych regulacji.