Rynek marketingu internetowego to nie ,,Moda na sukces”, która zapewnia oglądającemu ciągłość wydarzeń po opuszczeniu nawet 15 odcinków. Jeśli coś przeoczysz zostajesz w tyle, nie wiesz o co chodzi i tracisz. Dlatego kto mało wie o RTB lub (o zgrozo) nie słyszał o tym wcale ma ostatnią chwilę na zapoznanie się z tematem.

Nie będzie raczej złym zabiegiem porównanie Real-Time Bidding do prostego modelu giełdy. W obu przypadkach mamy sprzedających i kupujących, obie strony chcą osiągnąć pożądane efekty. Akcje, obligacje i inne instrumenty finansowe zastępują w RTB różne rodzaje spersonalizowanych reklam.

Oto pomiędzy reklamodawcą, a wydawcą reklamy pojawia się otwarta dla rynku przestrzeń. W przestrzeni tej następuje sprzedaż wirtualnej powierzchni reklamowej optymalizująca koszty i zyski obojga stron.

Mało tego, to nie jest chaotyczne działanie. Reklamodawca ma możliwość precyzyjnego wyboru dotarcia do pożądanego przez siebie odbiorcy. Mając dane o tym jakie strony, kiedy i jak często obserwuje konsument, technologia RTB specjalnie dla niego wybiera, kupuje i zleca umieszczenie informacji reklamowej, która bardziej niż inna stanie się dla odbiorcy przydatna.

Reklama

W pośredniczeniu kupna i sprzedaży ofert mogą uczestniczyć specjalne agencje i platformy. Dla lepszego zrozumienia tematu najlepiej zapoznać się z ,,Przewodnikiem IAB Polska po technologii RTB”(M&MP wyd. 4/2013), gdzie krok po kroku wyjaśniony jest mechanizm działania tego innowacyjnego rozwiązania. Na temat różnych aspektów RTB opowie także podczas Forum IAB 2013 Bartosz Wysocki (Agora) w swojej prelekcji ,,RTB - Reason To Believe czyli Rąbanie Twojego Brandu”. Konferencja odbędzie się 5 i 6 czerwca w Multikinie Złote Tarasy. www.ForumIAB.pl.

Korzyści z RTB

Zapewne każdy właściciel firmy zadaje sobie teraz pytanie: czy to całe RTB, to rozwiązanie dla mojej działalności? Odpowiedź brzmi: tak. Duże firmy poczują się usatysfakcjonowane niskimi kosztami działania i oszczędnością czasu.

Korporacje tylko czekają na takie wynalazki jak RTB, które w Stanach Zjednoczonych miało swój początek i tam cieszy się największym powodzeniem. Rozwinięta firma zatrudniająca setki pracowników liczy na duży zysk i może zaryzykować sporą sumę jednak wcale nie musi. Bo RTB to miejsce także dla mniejszych przedsięwzięć i firm, dysponujących niższym budżetem. Koszty zakupowanych tam powierzchni są konkurencyjne w stosunku do wydatków na tradycyjną reklamę.

Co istotne efektywność reklam wprowadzonych do RTB jest większa niż pozostałych rodzajów advertisingu. Decyduje o tym przede wszystkim wysokie spersonalizowanie reklamy. Dobrym przykładem będzie tu przytoczony przez iBILLBOARD przypadek wysokiego zwrotu inwestycji firmy Euro-Tax, która prowadziła kampanię przy pomocy RTB. Niestety mało optymistyczne wieści płyną z badania Firmy.net, które dowodzi niskiemu zainteresowaniu małych firm nowymi rozwiązaniami dla reklamy internetowej. Największy odsetek ,,small business” korzysta z tradycyjnego pozycjonowania swoje strony (ok.43%), stosunkowo dużym powodzeniem cieszą się usługi umieszczania ogłoszeń(ok.40 proc.). Dopiero na trzecim miejscu narzędzi wykorzystywanych w marketingu internetowym małych firm stanowi reklama w social media (ok.30%). Aż 18% tych firm nie wykorzystuje wcale sieci jako miejsca promocji. Dane te z roku na rok zmieniają się na korzyść obecności MŚP w Internecie, jednak jest to zbyt powolny proces jak na sprzyjające warunki i rozwiązania. Powodem tego są zapewne obawa przed ryzykiem i wydatkami. Jednak nie taki diabeł straszny, bo koszty w porównaniu do zysków wcale nie są wysokie, a ryzyko to nieodzowny element biznesu na każdej płaszczyźnie.

Właściciele małych i średnich przedsiębiorstw, przegrywają zostawiając w tyle, bo to się po prostu nie opłaca! Zapoznanie się z aktualnym trendom, takimi jak RTB to tylko odrobina wysiłku, a czas w branży marketing adverising działa na niekorzyść nieinteresujących się nowinkami. Nie warto stać z boku i się przyglądać, zyski naszej firmy razem z nowościami znikają wraz z wyprzedzającą nas konkurencją. Czas to pieniądz, a zegar tyka... www.ForumIAB.pl