W I kw. tego roku Getin Leasing sfinansował klientom pojazdy, maszyny i urządzenia za 343,5 mln zł, co dało mu siódmą pozycję na rynku. Jeszcze po 2009 r. firma pod względem wielkości aktywów była 24.
– Po przejęciu spółki przez Getin Bank w 2010 r. postanowiliśmy wykorzystać sieć komisów samochodowych i dilerów, z którymi współpracował nasz inwestor, i wprowadzić do ich oferty możliwość finansowania zakupu pojazdów leasingiem – tłumaczy Marcin Wykręt, członek zarządu Getin Leasing. Obecnie spółka sprzedaje produkty za pośrednictwem 5,3 tys. komisów oraz w ponad 400 salonach samochodowych, m.in. Opla, Chevroleta i Hyundaia. Sieć zewnętrzna odpowiada za połowę pozyskanych aktywów. Jak tłumaczą przedstawiciele firmy, wejście z ofertą do komisów miało na celu pozyskanie drobnych przedsiębiorców, którzy często interesują się zakupem samochodów używanych. Z myślą o właścicielach małych firm spółka zdecydowała się na wydłużenie okresu leasingu nowych aut do 7 lat (standardem na rynku jest 5 lat).
Te posunięcia zaprocentowały, gdyż w I kw. tego roku Getin Leasing wszedł do czołówki firm finansujących auta. Oddał w leasing pojazdy o łącznej wartości 281,2 mln zł.
Reklama
Jednocześnie spółka mocno uzależniła się od finansowania aut. Aż 85 proc. jej aktywów pochodzi z leasingu środków transportu do 3,5 tony, czyli samochodów osobowych i niewielkich dostawczych. Teraz jednak ma się to zmienić. Spółka zamierza aktywniej finansować maszyny i urządzenia. Będzie także rozwijała ofertę skierowaną do konkretnych grup zawodowych – np. lekarzy czy prawników. Tu wykorzysta doświadczenia banku w finansowaniu wolnych zawodów. Sprzedaż ma się odbywać nie tylko przez placówki GL, lecz także mobilnych doradców, których spółka obecnie zatrudnia 120. Jak twierdzi zarząd, na razie nie ma w planie wprowadzenia produktów leasingowych do oferty banku, co od kilku lat praktykuje część największych konkurentów.
– Nowa strategia ma umożliwić nam wejście do pierwszej trójki największych firm leasingowych w Polsce – twierdzi Marcin Wykręt.
Tyle że nie będzie to łatwe. Wszystkie spółki spoza podium, które mieszczą się w pierwszej dziesiątce firm leasingowych, marzą o wejściu do pierwszej trójki. Zaś najwięksi na rynku robią wszystko, aby nie dać się zepchnąć na dalsze pozycje.
72,9 tys. zł wynosi średnia wartość pojazdu finansowanego przez Getin Leasing
15 proc. stanowi obecnie udział maszyn i urządzeń w Getin Leasing
31 placówek ma GL, ale jego oferta jest dostępna w 5,7 tys. komisów i salonów samochodowych