"Celem programu jest koncentracja na podstawowym biznesie i reorganizacja Grupy Lotos. To pozwoli poprawić wskaźniki finansowe i zwiększy nasz potencjał inwestycyjny" - powiedział Olechnowicz na konferencji prasowej.

Według niego program to „polisa, która zapewni Grupie Lotos bezpieczeństwo i stabilność w okresie, gdy sytuacja na rynku jest wyjątkowo zmienna.

„Nasz program skonstruowaliśmy w ten sposób, aby z jednej strony umożliwić dalszą efektywną realizację celów postawionych w strategii, co przyczyni się do budowy jeszcze silniejszej pozycji Lotosu. Z drugiej pozwoli między innymi naszym spółkom-córkom dalej efektywnie się rozwijać. Uwolni ich potencjał inwestycyjny oraz ułatwi dostęp do różnych źródeł finansowania" – wskazał prezes Grupy.

Program inwestycyjny Grupy Lotos, zakładający m. in. budowę zakładu petrochemicznego wspólnie z Grupą Azoty wygeneruje ok. 3.000 nowych miejsc pracy, zapowiedział prezes spółki Paweł Olechnowicz. W jego ocenie sam nowy zakład zatrudni 1.500 nowych pracowników, a jego wartość sięgnie 8 mld zł.

Reklama

"Szacujemy, że dla samej pertochemii program da 1.500 nowych miejsc pracy. Natomiast wdrożenie programu 'Efektywność i Rozwój" w całej Grupie podwoi tą liczbę" - podkreślił Olechnowicz na konferencji prasowej.

Prezes dodał, że najsilniejszy nacisk Lotos będzie kładł na rozwój poszukiwań oraz wydobycia węglowodorów. Równie istotnym będzie segment handlowy.

"Łączna wartość programu to ok. 8 mld zł, z czego samodzielnie możemy sfinansować ok. 6 mld zł" - dodał wiceprezes ds. finansowych Mariusz Machajewski.

W 2013 r. trwają m.in. prace związane z uruchomieniem komercyjnego wydobycia ze złoża B8 na Morzu Bałtyckim. Lotos planuje rozpocząć produkcję komercyjną w 2015 r. Złoże B8 posiada potencjał wydobywczy na poziomie 3,5 mln t ropy naftowej. Średnioroczne wydobycie szacuje się na 250 tys. t.

"Planujemy skoncentrować się na Morzu Bałtyckim, gdzie posiadamy 7 koncesji wydobywczych i występujemy o kolejne. W tym miesiącu pozyskamy 2 koncesje, a potem następne" - wyjaśnił wiceprezes spółki Zbigniew Paszkowicz.

Wiceprezes podkreślił, że spółka planuje zakup platformy wiertniczej, która pozwoli na operowanie na każdej koncesji bałtyckiej, nawet na dużych głębokościach.

Spółka Lotos Petrobaltic kontynuuje również wydobycie ze złoża B3. Dzięki naprawie platformy bezzałogowej PG-1 Lotos zakłada wzrost wydobycia ze złoża na poziomie 15 tys. t rocznie do 2026 r. W sumie Lotos planuje pozyskiwać ze złoża B3 ok. 100 tys. ton surowca rocznie.

Powołana do życia w kwietniu br. spółka celowa Baltic Gas pracuje nad zagospodarowaniem złóż gazowych B4 i B6. Oba złoża dysponują potencjałem wydobywczym na poziomie 4 mld m3. W ramach programu prac przygotowawczych na 2013 r. zaplanowano pozyskanie danych sejsmicznych oraz wybór koncepcji zagospodarowania złóż.

Na bazie umowy z PGNiG, która dotyczy współpracy w zakresie poszukiwań i wydobycia gazu ziemnego oraz ropy naftowej ze złóż konwencjonalnych i niekonwencjonalnych, a także współpracy handlowej, obie spółki współpracują aktualnie na 3 koncesjach, zlokalizowanych na Pomorzu i Warmii (Kamień Pomorski, Górowo Iławeckie i Bartoszyce).

W segmencie rafineryjnym kluczowy dla rozwoju Lotos jest projekt petrochemiczny realizowany wspólnie z Grupą Azoty. Oba koncerny pracują aktualnie nad wstępnym studium wykonalności dla dwóch projektów inwestycyjnych: instalacji krakingu parowego i produkcji polietylenu oraz kompleksu instalacji aromatów. Pozytywne wyniki studium wykonalności pozwolą na rozpoczęcie prac projektowych nad wybranym wariantem. Głównym odbiorcą produktów z nowych instalacji będzie Grupa Azoty.

"Rozpatrujemy dziś 2 podstawowe warianty - petrochemia lub aromaty. Koszt projektu to ok. 2 mld dolarów i liczymy na pomoc Polskich Inwestycji Rozwojowych" - poinformował spółki ds. produkcji i rozwoju Marek Sokołowski.

Aby w pełni wykorzystać efekt realizacji Programu 10+ LOTOS planuje wybudować na terenie rafinerii gdańskiej tzw. instalację opóźnionego koksowania (DCU), która bezpośrednio wpłynie na wzrost efektywności przerobu surowca. Dzięki niej Lotos całkowicie przestanie produkować nieopłacalny ciężki olej opałowy. "Obecnie marża modelowa rafineryjna wynosi 4-6 dolarów. Oceniamy, że po zbudowaniu instalacji koksowniczej marża wzrośnie o ok. 2 dolary" - wyliczył wiceprezes Lotosu Ponadto Lotos planuje wzbogacić gdańską rafinerię o tzw. węzeł odzysku wodoru. Dzięki tej instalacji przedsiębiorstwo będzie dysponowało znacznie większą ilością wodoru (głównego związku w procesach technologicznych) co znacząco wpłynie na poprawę marży rafineryjnej. Z kolei planowane wybudowanie instalacji ATS pozwoli Grupie Lotos m.in. na zastąpienie gazu opałowego gazem ziemny (czynniki ekonomiczne i środowiskowe) oraz produkcję tiosiarczanu amonu na potrzeby Grupy Azoty.

Dodatkowo w zakresie pełnej optymalizacji majątku rafinerii GL S.A. w Gdańsku Lotos zakłada tzw. plan outsourcingowy polegający na pozyskaniu strategicznych partnerów w zakresie dostarczania i odbioru mediów (m.in. dostawy ciepła i energii elekt.) oraz produktów, które nie należą do core biznesu spółki. W segmencie handlowym Lotos zakłada dalszą dynamiczną ekspansję sieci stacji, zwłaszcza w segmencie ekonomicznym. Zgodnie z założeniami do 2015 r. tylko sieć Lotos Optima ma dysponować ponad 260 stacjami. Z kolei w sieci MOP ma operować 18 stacji Lotos. Szybki rozwój sieci pozwoli Grupie Lotos osiągnąć zapisany w strategii 10-procentowy udział w rynku sprzedaży detalicznej paliw. W zakresie logistyki Lotos planuje m.in. budowę terminalu morskiego na Martwej Wiśle, który umożliwi wykonywanie przeładunków komponentów i produktów na własnym nabrzeżu, dywersyfikację kanałów ekspedycji produktów i importu surowców oraz zmniejszenie kosztów. Grupa Kapitałowa Lotos jest zintegrowanym pionowo koncernem naftowym, który zajmuje się poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej, jej przerobem oraz sprzedażą hurtową i detaliczną wysokiej jakości produktów naftowych.

W obecnej formie Lotos Kolej wyczerpała możliwości rozwoju i konieczne jest pozyskanie partnerów oraz zleceń zewnętrznych, powiedział wiceprezes ds. handlu Grupy Lotos Maciej Szozda.

"W obecnej formie Lotos Kolej wyczerpała możliwości rozwoju i konieczne jest pozyskanie partnerów oraz zleceń zewnętrznych" - powiedział Szozda.

Wcześniej w rozmowie z ISBnews wiceprezes grupy ds. ekonomiczno-finansowych Mariusz Machajewski przyznał, że Lotos pracuje nad stworzeniem spółki - z Lotos Kolej jako liderem - która będzie skutecznie rywalizować na rynku towarowych przewozów kolejowych z PKP Cargo. Według niego, do projektu mogą dołączyć spółki kolejowe m.in. Grupy Azoty, Ciechu czy KGHM Polska Miedź, a po zbudowaniu silnej pozycji rynkowej możliwa jest sprzedaż takiego podmiotu na GPW.

Ponadto na bazie aktywów grupy Lotos buduje dwa wyspecjalizowane ośrodki – infrastrukturalny i logistyczny. Od dwóch miesięcy na bazie aktywów czterech spółek (Grupy Lotos, Lotos Czechowice, Lotos Jasło i RC Ekoenergia) tworzone są dwa wyspecjalizowane ośrodki biznesowe – spółka infrastrukturalna i logistyczna. Lotos Jasło już działa jako Lotos Infrastruktura. Spółka zajmuje się profesjonalną obsługą infrastruktury na terenie zakładów w Jaśle i Czechowicach-Dziedzicach.

Natomiast tworząca się na Śląsku spółka logistyczna zajmować się będzie profesjonalną działalnością związaną z magazynowaniem i dystrybucją paliw. Będzie ona dysponować bazami w Piotrkowie, Rypinie, Poznaniu, Jaśle i Czechowicach-Dziedzicach.

Grupa Kapitałowa Lotos jest zintegrowanym pionowo koncernem naftowym, który zajmuje się poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej, jej przerobem oraz sprzedażą hurtową i detaliczną wysokiej jakości produktów naftowych.