Kierowcy pojadą wtedy w obu kierunkach południową częścią przeprawy, północna będzie w tym samym czasie rozbierana. Oznacza to, że na moście, którym w ciągu doby przejeżdża ponad 140 tys. pojazdów, zostaną tylko po dwa pasy ruchu. Jednocześnie zamknięta zostanie większość wjazdów i zjazdów po obu stronach Wisły - przy Wisłostradzie i ul. Modlińskiej.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad obawia się najgorszego. Żeby zapewnić przejezdność, zakaz wjazdu na Trasę AK i Toruńską dostaną ciężkie pojazdy – o dopuszczalnej masie powyżej 16 ton - od godz. 6 do 22. Utrudnienia mają potrwać do zakończenia remontu mostu Grota-Roweckiego, czyli co najmniej do października 2015 r.

Przełomem jest to, że kontrole na moście Grota zadeklarowała Inspekcja Transportu Drogowego.

>>> Czytaj również: S5 dojedzie do Poznania, połączy się z autostradą

Reklama

- Od 8 listopada do odwołania przez siedem dni w tygodni sytuacji na moście Grota od godz. 6 do 22 będą pilnowały całodobowe patrole. Punkty kontrolne będą dwa: na węźle Powązkowska i wjeździe od strony Marek. Za złamanie zakazu grozi 350 zł mandatu i trzy punkty karne – mówi DGP Aleksandra Kobylska z Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego.

Inwestycja wymusi objazdy w promieniu 80 km od Warszawy. Prowadzący ciężarówki mogli zjechać na tzw. dużą obwodnicę Warszawy, czyli drogi krajowe nr 50 i 62. Tranzyt od zachodu będzie kierowany na „50” w Wiskitkach, a od strony Białegostoku – w Ostrowi Mazowieckiej. Na trasę będą mogły wjechać tylko tiry z identyfikatorami C16, czyli przewożące żywność o krótkim terminie ważności albo zaopatrujące kluczowe budowy w centrum.

>>> Zobacz też: Białystok coraz bliżej Warszawy: GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę kolejnego odcinka S8

Teoretycznie od 2006 r. w Warszawie obowiązuje zakaz ruchu pojazdów powyżej 16 ton w godz. 7-10 i 16-20. Przepis jest jednak nagminnie łamany, a GDDKiA nie może się doprosić od ITD jego egzekucji (inspektorzy tłumaczą się niewielką liczbą funkcjonariuszy do tych zadań – 50 dla całego województwa). Decyzja zapadła na najwyższym szczeblu, a w rozmowy między GDDKiA i ITD było zaangażowane Ministerstwo Transportu.

Przetarg na modernizację mostu Grota został ogłoszony w grudniu 2011 r., ale z powodu protestów oferentów umowa została podpisana aż 19 miesięcy później. Wykonawcą został czeski Metrostav, który pod względem przychodów jest drugą po Budimeksie spółką budowlaną w Europie Środkowo-Wschodniej, ale nigdy wcześniej nie realizował dużych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce.

>>> Polecamy: Za przejazd autostradą A2 z Warszawy do Świecka zapłacimy 78 zł w 2016 r.

ikona lupy />
Proponowane objazdy mostu Grota-Roweckiego w Warszawie. Materiały prasowe UM Warszawy / Media
ikona lupy />
Utrudnienia podczas remontu mostu Grota-Roweckiego w Warszawie od 8 listopada. Węzły Powązkowska i Broniewskiego. Materiały prasowe UM Warszawy. / Media
ikona lupy />
Utrudnienia podczas remontu mostu Grota-Roweckiego w Warszawie od 9 listopada. Węzeł Marymoncka. Materiały prasowe UM Warszawy. / Media