W trzech pierwszych kwartałach 2013 roku sprzedaż polskich towarów w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wzrosła o 76 procent - informuje GUS. To zdecydowanie najwyższy wynik ze wszystkich, choć trochę liczących się, krajów dla polskiego handlu. Do ZEA wysyłamy więcej niż chociażby do Grecji czy Portugalii.

>>> Polecamy: Polskie firmy ruszają na podbój USA. Dolina Krzemowa stoi otworem

Firmy przestały stawiać na jednego konia, jakim jest Unia Europejska - przekonuje Tomasz Kaczor, główny ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego. Według badań firmy Akcenta, Bliski Wschód to najbardziej popularny nowy kierunek dla polskiego biznesu, aż 37 procent pytanych szefów firm deklaruje, że jeżeli będzie szukać nowych partnerów handlowych, to będzie to robić właśnie w krajach arabskich. Unię Europejską wskazuje zaledwie 21 procent ankietowanych.

Bliski Wschód kusi polskich przedsiębiorców głównie szybko rosnącym popytem, nakręcanym dochodami z wydobycia surowców. Według danych MFW, PKB gospodarek w tym regionie przez ostatnich 10 lat rosło średnio w tempie 5,3 procent. Dynamika wzrostu w UE była prawie pięciokrotnie niższa. W jeszcze większej ekspansji na rynki arabskie ma pomóc powstająca Polsko-Saudyjska Izba Handlowa.

Reklama

Więcej w "Pulsie Biznesu".