W tym samym czasie wartość rynku krajowego wyniosła 12,7 mld zł, wynika z raportu KPMG pt. „Rynek słodyczy w Polsce. Edycja 2014". Wartość segmentu wyrobów czekoladowych, według prognoz, zwiększy się o ponad 17 proc. do 2018 roku, podczas gdy w tym samym okresie rynek słodyczy jako całość wzrośnie o 9 proc.

- Kluczowym trendem, który będzie miał znaczny wpływ na rozwój polskiego rynku, jest rosnąca rola dyskontów. W 2013 r. odpowiadały one za blisko 40 proc. całkowitej sprzedaży słodyczy w Polsce. Z badania KPMG wynika, że Polacy są tradycjonalistami – nie boją się nowinek, ale na co dzień preferują słodycze klasyczne - czytamy w materiale.

KPMG ocenia, że w 2013 r. za granicę sprzedano około 420 tys. ton wyrobów czekoladowo-cukierniczych i słonych przekąsek o łącznej wartości przekraczającej 6,3 mld zł. Głównym kierunkiem eksportu produkowanych w Polsce słodyczy są państwa Unii Europejskiej, ale do najważniejszych odbiorców należą też takie kraje jak Rosja, Stany Zjednoczone, Turcja i Arabia Saudyjska.

- Przez ostatnie lata utrzymywało się wysokie dodatnie saldo w zagranicznym handlu słodyczami, które w 2013 r. wyniosło już ponad 4 mld zł. Eksport staje się coraz ważniejszym źródłem przychodów i szansą szybkiego rozwoju dla producentów słodyczy działających w Polsce, nawet w sytuacji, kiedy polski rynek notuje stosunkowo małe przyrosty – powiedział dyrektor w KPMG, Rafał Wiza.

Reklama

- Branża czekoladowo-cukiernicza jest jedną z najnowocześniejszych i najdynamiczniej rozwijających się branż w sektorze gospodarki żywnościowej. Ma bardzo istotny wkład w polską gospodarkę. Wytwarza produkty o wysokiej wartości dodanej. Daje zatrudnienie kilkudziesięciu tysiącom osób, wykorzystuje do produkcji rodzime surowce: zbożowe, mleczarskie i cukier - dodał Prezes Zarządu Stowarzyszenia Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych Polbisco, Marek Przeździak.

Najlepsza jest czekolada

KPMG podkreśla, że najważniejszym, a zarazem najdynamiczniej rozwijającym się segmentem polskiego rynku słodyczy są wyroby czekoladowe. W 2013 r. segment ten stanowił ponad 50 proc. wartości całego rynku.

Przewiduje się, że wartość segmentu wyrobów czekoladowych zwiększy się o ponad 17 proc. do 2018 roku, podczas gdy w tym samym okresie rynek słodyczy jako całość wzrośnie jedynie o 9 proc. - oceniono.

Kluczowym trendem, który w przyszłości będzie miał wpływ na cały rynek słodyczy, jest coraz większa rola dyskontów. Obecnie odpowiadają one za blisko 40 proc. sprzedaży słodyczy, a według firm biorących udział w badaniu KPMG znaczenie dyskontów jeszcze wzrośnie.

Dyskonty zostały uznane jednomyślnie za najbardziej perspektywiczny kanał dystrybucji słodyczy w Polsce. Wszystkie badane firmy są zdania, że dyskontom uda się jeszcze zwiększyć swój udział w rynku. Na drugim biegunie znajdują się małe sklepy osiedlowe i sklepy z obsługą zza lady. Ponad 70 proc. badanych firm uważa, że w następnych latach sprzedaż w tego typu sklepach będzie spadać - podkreślił Wiza.

Analiza przeprowadzona została w podziale na trzy części. W ramach analizy danych wtórnych wykorzystano m.in. dane GUS, Eurostatu, Euromonitor International oraz GfK Polonia. Badanie konsumentów zrealizowane zostało z udziałem firmy badawczej Norstat na reprezentatywnej próbie 1012 Polaków. Badania przedsiębiorstw działających na rynku słodyczy w Polsce przygotowano na podstawie badania ankietowego przy wsparciu Stowarzyszenia Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych Polbisco.

>>> Czytaj też: Porównaliśmy ceny świątecznych zakupów. Lidl jest droższy od delikatesów Alma