Zmieniają się zasady sprzedaży przez Internet, na pokazach, a także w sklepach tradycyjnych.

Wiceprezes UOKiK-u, Dorota Karczewska wyjaśnia, że to przedsiębiorca będzie musiał dotrzeć do konsumenta z odpowiednimi informacjami. Jeżeli na cenę towaru składa się kilka elementów (na przykład wysyłka), to sprzedawca musi poinformować o każdym z nich. Zmiany dotyczą także zwrotów i reklamacji. Jak wyjaśnia w rozmowie z IAR wiceszefowa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, to klient w przypadku zwrotu towaru zdecyduje czy chce naprawy, wymiany towaru, zwrotu gotówki czy obniżenia ceny produktu.

Dorota Karczewska zwraca uwagę, że podobne przepisy obowiązują w całej Unii Europejskiej. Wprowadzenie nowej ustawy o prawach konsumenta to konsekwencja przyjęcia przez Komisję Europejską w 2011 roku dyrektywy regulującej to zagadnienie.

Nowe przepisy zakładają między innymi wydłużenie czasu na odstąpienie od umowy zawartej przez internet lub poza siedzibą firmy z 10 do 14 dni. Najważniejsze zmiany, które przynosi ustaw zebrane są na stronie internetowej: www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl.

Reklama

Prezes Federacji Konsumentów, Kamil Pluskwa-Dąbrowski wyjaśnia, że nowe przepisy pomogą kupującym. Kluczową zmianą według Federacji Konsumentów jest to, że przy drugiej reklamacji będziemy mogli odstąpić od kupna towaru i zażądać zwrotu pieniędzy. Zdaniem rozmówcy IAR wielokrotna naprawa tego samego elementu potrafiła wyprowadzić z równowagi nawet najspokojniejszego kupującego.

Ekspert zaznacza, że część sklepów zgłasza nieprzygotowanie do nowych przepisów. Prezes Federacji Konsumentów, Kamil Pluskwa-Dąbrowski uważa, że sprzedawcy mieli dużo czasu na przystosowanie się do nowej regulacji. W ciągu półrocznego vacatio legis trzeba było dostosować sklepy internetowe oraz regulaminy sprzedaży.

>>> Czytaj też: Zmiana prawa. Konsumenci chronieni, mali przedsiębiorcy nie