Miałby on długość 50 km. Szacunkowy koszt jego budowy wyniesie od 9 do 13 mld euro.

Finansowanie tej inwestycji zapewnią rządy Finlandii i Estonii oraz Unia Europejska. Przewiduje się, że nakłady zwrócą się najpóźniej w ciągu 45 lat. Tunel pod Zatoką Finską, który byłby jednym z najdłuższych tuneli kolejowych na świecie, mógłby powstać do 2030 roku.

W przyszłości planowana podmorska budowla ma stanowić ostatni odcinek powstającej już tzw. autostrady kolejowej Rail Baltica, łączącej cztery stolice państw Unii. Na zachodzie ma się ona rozpoczynać w Warszawie i prowadzić przez litewskie Kowno, łotewską Rygę do estońskiego Tallina. Mniej więcej w sześć lat po otwarciu tej linii dla ruchu zostanie ona przedłużona podmorskim połączeniem z Helsinkami.

Reklama
ikona lupy />
Zatoka Fińska, przez którą ma biec planowany tunel Talsinkifix pomiędzy Tallinem, a Helsinkami. Źródło: Google Maps / Inne