"Mimo trudnych warunków związanych z pandemią, spółka bezpiecznie przeprowadziła kluczową część postoju remontowego rafinerii i elastycznie zarządzała strukturą uzysków" - podał paliwowy koncern.

Na zysk operacyjny Grupy Kapitałowej Lotos w I kw. 2021 r. złożył się zysk operacyjny segmentu produkcji i handlu 554,8 mln zł, zysk operacyjny segmentu wydobywczego 107,1 mln zł oraz korekty konsolidacyjne w wysokości 2,4 mln zł.

Spółka wypracowała 5,9 mld zł przychodów ze sprzedaży. Oczyszczony skonsolidowany wynik EBITDA LIFO wyniósł 615 mln zł. W pierwszych trzech miesiącach tego roku koncern wypracował skonsolidowany zysk netto na poziomie 353,3 mln zł.

"Rynki ropy i gazu, a także funkcjonowanie spółek z branży rafineryjnej pozostają pod dużym wpływem pandemii COVID-19 oraz środków mających na celu ograniczenie zasięgu i dynamiki zachorowań. Pandemia znacząco wpływa na warunki w jakich funkcjonuje także Grupa Lotos. Choć następuje stopniowa poprawa otoczenia makroekonomicznego, to warunki te wciąż są trudne i gorsze niż przed pandemią" - wyjaśniło biuro prasowe GL.

Analizując rynek kluczowych produktów rafineryjnych GL podkreśliła, że "relatywnie szybka" odbudowa nastąpiła w przypadku cracku na benzynę motorową.

"Utrzymująca się bardzo niewielka intensywność globalnego ruchu lotniczego przyczynia się do niskich cracków dla paliwa lotniczego i – co za tym idzie – zwiększonej kosztem jego uzysków produkcji oleju napędowego w puli średnich destylatów ropy naftowej przerabianych w rafineriach na świecie. Nadmierna podaż i ograniczony popyt na diesla w związku z recesją gospodarczą ograniczają zyskowność sprzedaży oleju napędowego" - głosi komunikat spółki.

Na pracę rafinerii Lotosu w I kw. 2021 r. wpływał planowy remont zakładu. W związku z główną częścią postoju remontowego, realizowanego w przeważającym zakresie w marcu 2021 r., rafineria realizowała przerób ropy naftowej na poziomie ok. 2 mln. ton, co przełożyło się na wykorzystanie mocy wytwórczych rafinerii na obniżonym poziomie 88,4 proc.

Zgodnie z harmonogramem, w marcu 2021 r. zatrzymano 16 z ponad 60 instalacji, które z początkiem kwietnia wróciły do ruchu. Drugim i ostatnim etapem tegorocznego postoju jest remont trzech instalacji tzw. bloku olejowego (począwszy od 7 kwietnia). Zakończenie wszystkich prac remontowych nastąpi 1 maja 2021 r.

W okresie remontu koncern sprzedawał zapasy produktów zgromadzone w trakcie 2020 r. oraz korzystał z wysokiej opłacalności importu oleju napędowego, sprowadzając 9 morskich ładunków tego produktu (ok. 270 tys. ton). Grupa Lotos zwiększyła też sprzedaż lekkiego oleju opałowego, korzystając ze zwiększonego popytu związanego z niskimi temperaturami.