Zysk operacyjny wyniósł 1,66 mln zł wobec 33,62 mln zł straty rok wcześniej.
Wynik EBITDA wyniósł w I kw. br. 151,02 mln zł wobec 115,93 mln zł rok wcześniej, zaś marża EBITDA - odpowiednio: 2,31% wobec 1,99%.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 6 527,89 mln zł w I kw. 2022 r. wobec 5 812,1 mln zł rok wcześniej.
Skonsolidowana marża brutto na sprzedaży w I kwartale 2022 r. wyniosła 13,92% i wzrosła o 1,14 pkt proc. w porównaniu z I kwartałem 2021 r., podano w raporcie.
"Pierwsze miesiące 2022 roku przyniosły kontynuację pozytywnych trendów, które obserwowaliśmy w drugiej połowie ubiegłego roku, czyli powrót konsumentów do lokalnych sklepów niezależnych wraz z powrotem do normalności przedpandemicznej. Jak pokazują dane Nielsena, wartość sprzedaży w tzw. małym formacie, do którego zaliczane są sklepy o powierzchni do 400 m2, w pierwszym kwartale tego roku wzrosła o 5,4% r/r. Sprzedaż Grupy Eurocash wzrosła natomiast o 12,3%, co świadczy o jej rosnącym udziale rynkowym. Przekłada się to również na poprawę pozostałych parametrów biznesowych, w tym wskaźników rentowności" - skomentował prezes Grupy Eurocash Paweł Surówka, cytowany w komunikacie poświęconym wynikom.
"W pierwszym kwartale 2022 roku Grupa Eurocash wypracowała wyraźnie wyższy zysk EBITDA, zarówno w segmencie hurtowym, jak i detalicznym, gdzie pierwsze owoce przynoszą trudne decyzje podjęte w minionym roku, dotyczące zamknięcia części sklepów własnych, i gdzie widzimy potencjał do dalszej poprawy" - dodał prezes.
EBITDA segmentu Hurt wyniosła w I kw. 2022 r. 148,96 mln zł i wzrosła o 26,5% r/r. EBITDA segmentu Detal wyniosła w tym okresie 51,86 mln zł w porównaniu do 35,82 mln zł rok wcześniej (na jej wzrost wpływ miały lepsze wyniki sklepów własnych), podano w raporcie.
"Liczymy na kontynuację wzrostów w kolejnych kwartałach, mimo wyzwań, z jakimi musi się zmierzyć nasza branża i cała gospodarka. Czynnikiem sprzyjającym sprzedaży w drugim kwartale był fakt, że święta wielkanocne w tym roku wypadły w drugiej połowie kwietnia, podczas gdy w 2021 roku na początku miesiąca, w związku z czym większość naszych klientów robiła wówczas większe zakupy jeszcze pod koniec pierwszego kwartału. Dobrym prognostykiem dla całej branży jest również dobra, słoneczna pogoda, która sprzyja m.in. sprzedaży napojów" - wskazał Surówka.
Sprzedaż zewnętrzna towarów zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie hurtowym w I kw. 2022 r. wyniosła 4,67 mld zł i była o 11,5% wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Dynamika sprzedaży LFL dla stałej liczby hurtowni dyskontowych Eurocash Cash&Carry wyniosła w I kw. 2022 r. 13,7%.
"W pierwszym kwartale tego roku zanotowaliśmy wyraźny wzrost sprzedaży w każdym formacie dystrybucji hurtowej. Bardzo dobrze radzą sobie zarówno współpracujący z Grupą Eurocash franczyzobiorcy zrzeszeni w sieciach Euro Sklep, Groszek, Lewiatan i Gama, jak i przedsiębiorcy prowadzący najmniejsze sklepy zrzeszone w sieci ABC, którzy są głównymi klientami Eurocash Cash & Carry, a którzy przed rokiem najmocniej odczuli skutki pandemii. Potwierdzeniem silnego odbicia jest dynamika sprzedaży porównywalnej (LFL) w Cash & Carry, która ewoluowała od spadku o 12% w pierwszym kwartale ubiegłego roku, do wzrostu o 14% w pierwszym kwartale bieżącego roku" - skomentował członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash Jacek Owczarek.
Na koniec marca 2022 r. łączna liczba sklepów partnerskich i franczyzowych zrzeszonych w sieciach Lewiatan, Euro Sklep, Groszek i Gama (PSD), będących klientami Eurocash Dystrybucja, wynosiła 5.617 placówek, natomiast organizowana przez Eurocash sieć ABC liczyła 8 720 sklepów.
Sprzedaż towarów zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie detalicznym w I kw. 2022 r. wyniosła 1,66 mld zł, co oznacza wzrost o 12,4% r/r.
Wzrost sprzedaży hurtowej realizowanej przez Eurocash do sklepów franczyzowych Delikatesy Centrum w ujęciu LFL wyniósł 2,1%. Z kolei sprzedaż detaliczna sklepów franczyzowych Delikatesy Centrum w ujęciu LFL osiągnęła poziom 6,1%, dla sklepów własnych 2,7%, a dla sklepów prowadzonych w ramach joint venture 10,1%. Dynamika sprzedaży dla stałej liczby sklepów Inmedio w I kw. 2022 r. wyniosła 13,55% r/r, wymieniono w raporcie.
"Wzrost sprzedaży segmentu detalicznego to w dużej mierze efekt sfinalizowania przejęcia sieci Arhelan w listopadzie ubiegłego roku. Powiększyła ona przychody Grupy Eurocash w pierwszym kwartale tego roku o 141 mln zł. Ubytek sprzedaży wynikający z zamknięcia 50 sklepów własnych Delikatesy Centrum został natomiast skompensowany rosnącą sprzedażą LFL. Miało to także pozytywny wpływ na rentowność segmentu. Sklepy własne pod względem efektywności, w szczególności pod względem wartości sprzedaży na jeden metr kwadratowy sklepu, wciąż ustępują jednak placówkom prowadzonym przez naszych franczyzobiorców oraz w ramach joint venture, co z kolei świadczy o potencjale do dalszej poprawy wyników w tym segmencie" - wskazał Owczarek.
Na koniec I kw. 2022 r. budowana przez Grupę Eurocash sieć małych supermarketów liczyła 1 554 sklepy, w tym 1514 funkcjonujących pod marką Delikatesy Centrum (944 z nich to sklepy franczyzowe, a 570 to sklepy własne lub prowadzone w ramach joint venture). Segment detaliczny Grupy Eurocash obejmuje ponadto 410 saloników prasowych Inmedio (wg stanu na 31 marca 2022 r.).
Sprzedaż segmentu Projekty w I kw. 2022 r. wyniosła 168 mln zł, co oznacza wzrost o 42% r/r.
"Największy udział w tym wzroście miał e-supermarket Frisco (objęty pełną konsolidacją od czerwca 2020 r.), którego dynamika wzrostu sprzedaży przekracza 43%, a wartość sprzedaży w omawianym okresie sięgnęła 97,5 mln zł. Z oferty Frisco mogą obecnie korzystać mieszkańcy aglomeracji warszawskiej, Wrocławia, Poznania, Krakowa, Myślenic, Trójmiasta, Katowic oraz Sosnowca" - czytamy dalej w komunikacie.
Grupa Eurocash kontynuuje także rozwój sieci marketów alkoholowych Duży Ben, która na koniec marca 2022 r. liczyła już 226 sklepów (wobec 204 na koniec 2021 r. i 129 na koniec 2020 r.). Sprzedaż tej sieci w I kw. 2022 r. wyniosła 53,4 mln zł, przy wzroście sprzedaży LFL o 9% r/r.
"W związku z realizowanymi inwestycjami w innowacyjne formaty detaliczne oraz ponoszonymi kosztami ekspansji Frisco i sieci Duży Ben, EBITDA segmentu Projekty pozostawała ujemna: w pierwszym kwartale 2022 r. wyniosła -18 mln zł wobec -11 mln zł w analogicznym okresie 2021 r." - napisano także w informacji.
W ujęciu jednostkowym zysk netto z działalności kontynuowanej w I kw. 2022 r. wyniósł 33,98 mln zł wobec 16,81 mln zł straty rok wcześniej.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce. Grupa Eurocash to również organizator sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum - największą sieć supermarketów w Polsce.
Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.
(ISBnews)