W 2021 r. Apple utrzymał tytuł najcenniejszej marki na świecie po 35 proc. wzroście wartości do 355,1 mld USD – to najwyższa kwota, jaką kiedykolwiek odnotowano w rankingu Brand Finance Global 500.

Rok 2021 był znakomitym dla firmy Apple, co podkreśla jego osiągnięcie na początku 2022 r. kapitalizacji rynkowej na poziomie 3 biliony USD. Tym samym koncern z Cupertino stał się pierwszą spółką na świecie, która przebiła tę barierę.

"Historycznie sukces giganta technologicznego polegał na doskonaleniu pozycjonowania swojej podstawowej marki, ale jego niedawny wzrost można przypisać świadomości firmy, że jej markę można skutecznie rozwijać w znacznie szerszym zakresie usług" - czytamy w komentarzu Brand Finance do rankingu. iPhone nadal odpowiada za około połowę sprzedaży marki. Jednak w tym roku Apple poświęcił więcej uwagi swojemu drugiemu pakietowi produktów, wprowadzając nową generację iPadów, ulepszoną wersję iMaca i wprowadzenie AirTags. Zakres usług, od Apple Pay, po Apple TV, również rósł w siłę i nabiera coraz większego znaczenia dla sukcesu marki.

Kolejne miejsca w zestawieniu Brand Finance Global 500 zajmują Amazon i Google, które również odnotowały dynamiczny wzrost i utrzymały swoje miejsca (odpowiednio 2. i 3.) w rankingu Brand Finance Global 500. Amazon dołączył do Apple, przekraczając granicę wartości marki 300 miliardów dolarów z 38-proc. wzrostem do 350,3 miliarda dolarów.

Reklama

"Amazon postrzega logistykę jako klucz do sukcesu, rozwijając własny kompleksowy łańcuch dostaw poprzez rosnącą flotę ciężarówek, furgonetek i samolotów. W latach 2020 i 2021 marka zainwestowała około 80 miliardów dolarów w swój dział logistyki, w porównaniu do 58 miliardów dolarów w ciągu ostatnich pięciu lat" - piszą autorzy rankingu.

Google odnotował podobny wzrost wartości marki o 38 proc. do 263,4 mld USD.

W pierwszej dziesiątce rankingu najcenniejszych marek świata znalazły się również: Microsoft (184,2 mld USD), Walmart (111,9 mld USD), Samsung (107,3 mld USD), Facebook (101,2 mld USD), ICBC (75,1 mld USD), Huawei (71,2 mld USD) oraz Verizon (69,6 mld USD).

ikona lupy />
Brand Finance Global 500 TOP 25 / Brand Finance Global 500

Za najszybciej rozwijającą się markę na świecie uznano w 2021 r. TikToka, mobilną aplikację internetową, której główna funkcjonalność polega na możliwości wysyłania bardzo krótkich materiałów wideo.

W ciągu ostatniego roku TikTok potroił wartości swojej marki. Przy zdumiewającym wzroście o 215 proc., wartość marki aplikacji rozrywkowej wzrosła z 18,7 mld USD w 2021 r. do 59 mld USD w tym roku. TikTok zajmując 18. miejsce wśród 500 najcenniejszych marek na świecie, jest najcenniejszą nową marką w rankingu Brand Finance Global 500.

ikona lupy />
Największe wzrosty wartości w Brand Finance Global 500 / Brand Finance Global 500

Stany Zjednoczone i Chiny nadal dominują na mapie najcenniejszych marek świata, uzyskując 2/3 wartości w rankingu, podczas gdy Indie odnotowują najszybszy wzrost (o 42 proc.) w trakcie pandemii wśród czołowych krajów.