Przygotowując książkę o metodach wychowawczych, jakie pomogły w przyszłości osiągnąć sukces w biznesie dzieciom, autorka spotkała się z niezwykle zróżnicowaną grupą rodziców pod względem ras, religii, przedziałów społeczno-ekonomicznych i wykształcenia. Mimo to wszyscy rodzice codziennie przekazywali swoim dzieciom te same wiadomości.

Niektóre z nich były twardą miłością, podczas gdy inne oferowały pozytywną mądrość.

1. „Nie mogę zrobić za ciebie wszystkiego”

Ci rodzice byli przeciwieństwem rodziców „helikopterowych”, czyli nadopiekuńczych i bardzo zaangażowanych. Zamiast tego stawiali jasne oczekiwania i ufali swoim dzieciom, że te wezmą na siebie odpowiedzialność za to co robią.

Reklama

Co ważniejsze, pozwolili swoim dzieciom aby odczuły naturalne konsekwencje swoich działań. Jeśli ich dziecko nie uczyło się i oblało test, wykorzystywali to jako okazję do zastanowienia się nad przyczynami przegranej i wyciągnięcia wniosków na przyszłość.

2. „Daj z siebie wszystko i bądź miły”

Wszyscy przedsiębiorcy, gdy byli młodzi nauczyli się, jak ważna jest życzliwość.

Rodzice Blake Mycoskie, który w 2006 roku założył firmę TOMS, co roku z okazji Bożego Narodzenia wspierali potrzebujące rodziny ubraniami i zabawkami. Jego mama powiedziała że zaszczepienie współczucia jest ważną częścią wychowywania jej dzieci. To zawsze była ich „polityka rodzinna – aby pomóc tym, którzy mają mniej szczęścia” – powiedziała. „Dzieci widziały jak to było praktykowane przez całe życie”.

3. „Nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło”

Przyszli przedsiębiorcy nauczyli się wygrywać i przegrywać, i nie myśleć obsesyjnie o błędach jakie popełnili. Ważne było też szukanie innych, alternatywnych sposobów działania.

4. „Jaka jest najlepsza i najgorsza rzecz, która się dzisiaj wydarzyła?”

Każda rodzina omawiała z dziećmi wydarzenia dnia, na przykład w drodze do domu ze szkoły lub w weekendy. Ale wiele z nich rozmawiało przy stole, w trakcie posiłków. Dzieci wiedziały, że to bezpieczna przestrzeń do rozmowy.

5. „Kocham cię”

Każdy przedsiębiorca dorastał wiedząc, że jego rodzina kochała go bezwarunkowo, wierzyła w niego i była przy nim”.

Rodzice 70 przedsiębiorców przekazali to samo przesłanie: „Kochamy cię. Ufamy ci. Wierzymy w ciebie. Wspieramy wszystko, co chcesz zrobić. Zawsze będziemy tu dla ciebie.”

Margot Machol Bisnow