Według autorów badania, co druga firma zaznacza, że jej sytuacja poprawia się dzięki działalności na wielu rynkach i zróżnicowaniu przychodów, "ale wiele polskich przedsiębiorstw stoi w obliczu jednego z gorszych okresów ekonomicznych".

Ekspansja na nowe rynki

Jak stwierdzono w badaniu, 45 proc. firm wyraża chęć ekspansji na nowe, międzynarodowe rynki do 2026 r., a 1/4 przyjmuje to za swój cel na najbliższe trzy lata. Dodano, że odsetek ten wzrósł od zeszłego roku prawie dwukrotnie – w 2022 r. na plany rozwoju poza granicami kraju wskazywało 23 proc. firm.

Reklama

Z kolei 29 proc. handlowców chce otworzyć "fizyczne placówki" na rynkach zagranicznych. W ubiegłym roku było to 16 proc. przedsiębiorstw. Krajami, w których Polacy najchętniej rozwinęliby swój biznes są: Szwecja, Norwegia oraz Niemcy.

Pierwszy krok - sprzedaż produktów

W badaniu zwrócono uwagę, że dla wielu firm pierwszym krokiem jest rozpoczęcie sprzedaży produktów czy usług na innych rynkach poprzez e-commerce. Jednocześnie jedna na cztery polskie firmy akceptuje metody płatności z zagranicy, a 37 proc. przyjmuje płatności wirtualnym portfelem. "Oferowanie odpowiednich metod płatności to klucz przy ekspansji międzynarodowej. Polacy uwielbiają Blika, karty popularne są z kolei w Wielkiej Brytanii i Irlandii, a na innych rynkach dominuje bankowość internetowa" – zwrócił uwagę Jakub Czerwiński z firmy Adyen, komentując dla PAP wyniki badania.

Zgodnie z badaniem, co trzeci konsument w Polsce kupuje produkty na zagranicznych stronach, tylko "gdy opłata za dostawę jest rozsądna", a 25 proc. unika korzystania z usług sprzedawców detalicznych w innych krajach ze względu na dodatkowe opłaty celne. Natomiast 19 proc. klientów korzysta jedynie z witryn, które przeliczają ceny na ich lokalną walutę. Jednocześnie 57 proc. konsumentów zrezygnuje z zakupu, "jeśli nie będzie mogła zapłacić za dany produkt/usługę tak, jak lubi".

Według autorów badania "posiadanie jednej platformy, która jest w stanie obsłużyć kupującego w każdym miejscu na świecie oznacza, że łatwo rozwinąć działalność na skalę globalną".

Adyen Retail Report 2023 przeprowadzono między 3 lutego a 1 marca br. wraz z Censuswide na grupie 36 tys. konsumentów, 12 tys. 328 przedsiębiorstw handlowych z 24 państw. W Polsce badanie przeprowadzono na grupie 500 osób zarządzających spółkami handlowymi oraz na 1000 konsumentów. (PAP)

autorka: Magdalena Jarco