„MOL i OMV są jednymi z największych dostawców paliw w Słowenii. Musimy upewnić się, że rynek paliw pozostanie otwarty i konkurencyjny, zwłaszcza w kontekście obecnego kryzysu energetycznego” – powiedziała w środę Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca KE odpowiedzialna za politykę konkurencji.

MOL i tańsze paliwo

„W następstwie środków zaradczych zaproponowanych przez MOL, konsumenci w Słowenii będą nadal mieli dostęp do paliwa po konkurencyjnych cenach” – dodała.

Reklama

W lutym słoweńska agencja prasowa STA informowała, że węgierski koncern naftowo-gazowy MOL jest gotów sprzedać część swoich aktywów, aby uzyskać zgodę KE na przejęcie stacji benzynowych OMV w Słowenii.

W 2021 roku MOL zakupił 92,25 proc. udziałów w OMV Slovenija za 301 mln euro, wcześniej posiadając już 7,75 proc.

KE bada przejęcie

W połowie 2022 roku Komisja Europejska rozpoczęła kontrolę koncentracji, stwierdzając we wstępnym dochodzeniu, że transakcja może doprowadzić do zmniejszenia konkurencji na słoweńskim rynku sprzedaży detalicznej paliw.

OMV Slovenija ze 119 stacjami jest drugim największym operatorem w kraju; na pierwszym miejscu z 318 stacjami jest grupa Petrol. Po transakcji z 2021 roku MOL ma w Słowenii 172 punkty dystrybucyjne.

Europejski dostawca paliw

Węgierski koncern posiada obecnie ponad 2 tys. stacji benzynowych pod różnymi markami w 10 krajach Europy Środkowej i Południowej, w tym na Węgrzech, w Chorwacji, w Czechach, Rumunii, Słowenii, na Słowacji, a także w Bośni i Hercegowinie, Serbii oraz Czarnogórze.

Pod koniec 2022 roku MOL przejął również - w ramach umowy z PKN Orlen - ponad 400 punktów dystrybucyjnych w Polsce, działających dotychczas pod marką Lotos. Porozumienie było związane z fuzją PKN Orlen i Grupy Lotos.

Z Budapesztu Marcin Furdyna