W ramach testu wszystkie prowincje zostaną poproszone o wyznaczenie jednego miasta, które utworzy system V2G.

Regiony z bardziej dojrzałą infrastrukturą, takie jak delta rzeki Jangcy, delta Rzeki Perłowej, okolice Pekinu i prowincja Syczuan, mogą nominować dwa miasta do udziału, powiedziała komisja. Każda prowincja może zarekomendować do pięciu projektów V2G, zgodnie z dyrektywą.

Co to jest Vehicle to Grid (V2G)?

Reklama

V2G to układ umożliwiający dwukierunkowy przepływ energii między siecią elektroenergetyczną a pojazdem elektrycznym, dzięki czemu akumulatory samochodów pracują jako magazyny energii elektrycznej pobranej w okresach niskiego zapotrzebowania i oddaniu jej do sieci w okresach szczytowego zapotrzebowania.

Ponadto w okresach wysokiej generacji odnawialnych źródeł energii układ odbiera nadwyżki energii wytwarzane przez OZE.

Celem chińskiego testu jest zwiększenie skali projektów V2G i zbadanie modeli komercyjnych, które można powielić, zgodnie z dokumentem opublikowanym przez Narodową Komisję Rozwoju i Reform.

Ruchome ceny energii

Regiony, gdzie będzie przeprowadzany test, powinny w pełni wdrożyć cennik energii elektrycznej dla wysokie dla godzin szczytu i niższe dla dołka zapotrzebowania, które mają skoncentrować co najmniej 60 proc. ładowania pojazdów elektrycznych w godzinach poza szczytem, powiedziała komisja. Natomiast odsetek ładowania poza godzinami szczytu dla pojazdów elektrycznych za pośrednictwem prywatnych ładowarek, powinien kształtować się na poziomie co najmniej 80 proc.

Prawie 25 mln aut elektrycznych i potencjalnych magazynów energii

W chinach flota aut elektrycznych dynamicznie rośnie. Sprzedaż samochodów zasilanych wyłącznie akumulatorami i hybrydowych przewyższyła sprzedaż samochodów benzynowych w każdym z dwóch ostatnich miesięcy. W pierwszej połowie 2024 r. liczba pojazdów zasilanych akumulatorami osiągnęła 24,72 miliona, co stanowi około 7 proc. wszystkich samochodów poruszających się po chińskich drogach – zauważa Bloomberg.

Według agencji, bez odpowiedniego zarządzania, ładowanie tak licznej floty pojazdów może zwiększyć zapotrzebowanie na energię i nadmiernie obciążyć sieć. Jednak przy odpowiednim podejściu, pojazdy elektryczne mogą również magazynować energię, która może być przekazywana z powrotem do sieci, gdy będzie potrzebna.

W pierwszej połowy roku, zapotrzebowanie na energię elektryczną do ładowania pojazdów elektrycznych wzrosło o 64 proc. w ujęciu rocznym, poinformowała w lipcu China Electricity Council.