Listy zakupowe Polaków
Porównując listy zakupowe z okresu styczeń-wrzesień 2023 r. do analogicznego okresu zeszłego roku, widać wyższe zainteresowanie kupnem makaronów (wzrost o 7,2 proc.), paluszków i krakersów (6,0 proc.) oraz mięsa i ryb (5,8 proc.). Mniej chętnie kupowaliśmy, chociażby ciastka (spadek o 2,3 proc.) i masło (2,8 proc.).
- W tym roku chętniej sięgamy po słone przekąski, a rzadziej po słodkie. Widzimy również dalszy wzrost apetytu na mięso, który był już widoczny w danych o spożyciu mięsa za zeszły rok. Chętniej kupujemy też ser żółty, mleko oraz wędliny i kiełbasy – mówi nam Małgorzata Olczak, head of sales w Listonic.
Z danych GUS wynika, że spożycie mięsa na osobę w 2022 r. wzrosło o 4,1 proc., więc w 2023 r. mamy kontynuację tego trendu. Statystyczny Polak w zeszłym roku spożywał 73,4 kg mięsa, o 2,9 kg więcej niż rok wcześniej.
Coraz chętniej sięgamy po piwo bezalkoholowe
Największe zmiany nawyków zakupowych dotyczą jednak napojów dla dorosłych. Jak pokazują dane, coraz chętniej kupujemy piwo bezalkoholowe – w ciągu roku chęć zakupu tego gatunku trunku wzrosła o ponad 5 proc. Zainteresowanie tracą za to napoje alkoholowe –wina na listy zakupowe wpisywaliśmy rzadziej o 2,8 proc., piwa alkoholowe o 14,5 proc., a wódki aż o 18,8 proc.
Jak informują autorzy badania, listy zakupowe tworzone w aplikacjach internetowych odzwierciedlają trendy dotyczące rzeczywiście realizowanych zakupów. – Analizy, które wykonujemy i niejednokrotnie weryfikujemy choćby z danymi GUS czy z danymi zewnętrznych agencji badawczych, pokazują, że listy zakupowe z naszej aplikacji dosyć dokładnie odzwierciedlają faktyczne zakupy – zaznacza Olczak z Listonic. Jak mówi, z tej aplikacji w Polsce korzysta 250 tys. unikalnych użytkowników.
Produkt | (I-IX 2023) vs (I-IX 2022)=100 |
Piwa | 85,56% |
Piwa bezalkoholowe | 105,20% |
Wina | 97,23% |
Wódki | 81,22% |
Mięso i ryby | 105,75% |
Mleko | 101,36% |
Ser żółty | 101,36% |
Ciastka | 97,74% |
Masła | 97,20% |
Wędliny, kiełbasy | 105,47% |
Herbata | 102,10% |
Sery białe, twarogi | 98,52% |
Tofu | 104,65% |
Makarony | 107,20% |
Paluszki, krakersy | 105,98% |