Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych rdr o 1,4 proc. i spadek o 20,4 proc. w ujęciu mdm.
W cenach bieżących, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 3,5 proc. rdr.
Poniżej dane o dynamice sprzedaży detalicznej w cenach stałych w styczniu 2024 r. i grudniu 2023 r.:
styczeń | styczęń | grudzień | grudzień | |
rdr | mdm | rdr | mdm | |
ogółem | 3,0 | -19,5 | -2,3 | 11 |
pojazdy mechaniczne | 22,0 | -4,7 | 10,2 | 6 |
paliwa | 13,1 | -3,4 | -6,4 | -0,8 |
żywność, napoje, wyroby tytoniowe | -0,6 | -22,7 | -3,6 | 18,9 |
pozostała sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach | - | - | - | - |
leki, kosmetyki | 3,8 | -22,1 | 2,2 | 16,6 |
odzież, obuwie | -24,7 | -38,8 | -4,1 | 5,1 |
meble, AGD, RTV | -16,8 | -29,9 | -11 | 9,6 |
prasa, książki | 3,6 | -34,2 | -8,3 | 31,7 |
pozostałe | 18,9 | 1,4 | -6,4 | 4,3 |
Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej wyniósł w styczniu 8,8 proc.
Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (w cenach bieżących) wyniósł w styczniu w Polsce 8,8 proc. wobec 8,3 proc. w poprzednim miesiącu - podał Główny Urząd Statystyczny.
Z kolei styczniu 2024 r. w porównaniu ze styczniem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 11,0 proc.).
GUS podaje, że spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa z grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 21,5 proc. przed rokiem do 27,2 proc.), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 22,9 proc. do 26,3 proc.).
Udział jednostek zaklasyfikowanych do grupy „meble, rtv, agd” nie uległ zmianie i wyniósł 18,7 proc.
pat/ osz/map/ asa/