Influecner - kim tak naprawdę jest?
Influencerzy zarabiają na swojej medialnej rozpoznawalności poprzez współpracę z markami, polecając produkty swoim followersom w zamian za wynagrodzenie, darmowe produkty czy finansowane przez firmy różnych doświadczeń (na przykład wycieczek).
Influencerami są na przykład światowej klasy sportowcy (jak posiadający miliony śledzących na Instagramie Cristiano Ronaldo), ale też zwykli byli konsumenci, którzy wybili się w mediach społecznościowych, często w danej niszy. To na przykład Zoella Fugg, której kanał specjalizujący się w tematyce „beauty” uzbierał 11 milionów subskrybentów. Wokół tych kanałów powstają społeczności, a influencerzy są atrakcyjni dla marek, ponieważ zdobyli duże zaufanie wśród internautów.
Reputacja influencera: największe błędy
Portal theconversation.com zbadał wpływ na odbiorców popularnych na Youtube vlogerów z Wielkiej Brytanii takich jak Zoella, Lily Peebles czy FleurDeForce. Wskazał na najważniejsze błędy, które mogą zaszkodzić reputacji influencerów albo powiązanych z nimi marek.
Ukrywanie płatnych treści
Followersi byli sfrustrowani, gdy oferowano im produkty bez informowania o ich komercyjnym charakterze. Internauci domagali się odpowiednich komunikatów głosowych, podkreślając, że nie zawsze są w stanie wychwycić informację wizualną, gdy wykonują podczas odbioru danego materiału inne czynności;
Nieautentyczność
Nadmierna koncentracja twórców na płatnych produktach, która sprawia, że followersi zaczynają wątpić, czy influencer pokazuje na kanale rzeczywiście produkty czy usługi, które lubi. Odbiorcy podkreślali, że akceptują płatne treści, jednak przeszkadza im, gdy zaczynają one dominować dany kanał.
Uzależnienie od marek
Followersi byli bardzo wyczuleni na treści, w których widoczna była duża ingerencja marek, czyli na przykład gotowe skrypty wypowiedzi. Influencerzy powinni mieć dużą swobodę twórczą, a nadmierna kontrola ze strony marek stawia pytanie o jakość „wciskanych” produktów.
Przesyt marką
Niebezpiecznym dla reputacji influencera i marki jest także przesycenie przestrzeni internetowej danym produktem, czyli pojawienie się go w wielu miejscach, w podobnej formie w krótkim czasie. Sprawia to, że odbiorcy czują się osaczeni i przeciążeni daną treścią.
Zbyt częste obdarowywanie fanów
Fani uważają, że rekomendacje są mniej wiarygodne, jeśli influncerzy otrzymują od marek zbyt wiele prezentów w postaci darmowych produktów czy wycieczek. Obawiają się ponadto, że ten rodzaj kosztów wpłynie na podniesienie ceny produktów. Rozwiązaniem może być przeznaczenie części prezentów dla członków społeczności, na przykład w formie konkursów.