Zmiana modelu dystrybucji samochodów do 2030 roku

Według szacunków przedstawicieli branży motoryzacyjnej do 2030 roku prawie siedem na dziesięć nowych samochodów będzie sprzedawanych bezpośrednio poprzez platformy online lub przez producentów samochodów - wynika z raportu „Global Automotive Executive Survey” przedstawionego w czwartek przez KPMG, który przedstawia wiodące trendy w branży motoryzacyjnej na świecie. Jak podano, rola dealerów w dystrybucji samochodów będzie się w najbliższych latach zmniejszać. Opinię tę wyrazili nie tylko ankietowani przedstawiciele kadry, ale także właściciele tradycyjnych salonów sprzedaży – podkreślili autorzy badania.

Zgodnie z wynikami raportu, w Europie pozycja dealerów będzie nieco mocniejsza niż na świecie. Przewiduje się, że w 2030 roku 35 proc. nowych samochodów wciąż będzie kupowanych w salonach dealerskich. 25 proc. będzie sprzedawanych bezpośrednio przez producentów w modelu D2C (direct-to-consumer). Po 20 proc. transakcji zawieranych będzie na platformach sprzedaży cyfrowej oraz w modelu sprzedaży agencyjnej w kanałach cyfrowych.

Reklama

Inwestycje w elektromobilność i przyszłość pojazdów elektrycznych

Branża motoryzacyjna - jak wskazano - zainwestowała już ponad 0,5 biliona dolarów w transformację w kierunku elektromobilności. Zgodnie zaś ze zaktualizowanymi prognozami pojazdy elektryczne zasilane bateriami będą stanowić około jednej trzeciej globalnej sprzedaży samochodów. Przewiduje się, że czołową pozycję na światowych rynkach pojazdów elektrycznych zajmą producenci z Chin, z udziałem 36 proc.

Sprzedaż samochodów elektrycznych będzie jednak rosła wolniej, niż to wynikało z prognoz zawartych w raportach publikowanych w poprzednich latach. Wpływ na to mają między innymi utrzymujące się nadal wyraźnie wyższe ceny pojazdów elektrycznych od samochodów z napędem konwencjonalnym, przy jednoczesnym ograniczaniu w części krajów programów dopłat do zakupu "elektryków".

Wyzwania i czynniki wpływające na rozwój rynku elektryków

"Dodatkowo na prognozowaną dynamikę wzrostu wpływ ma tempo rozwoju infrastruktury ładowania, które jest kluczowe dla rozwiania obaw klientów co do zasięgu samochodów elektrycznych" - przekazał Przemysław Szywacz z KPMG.

Strategie producentów w odpowiedzi na konkurencję na rynku motoryzacyjnym

Jak poinformowało KPMG, coraz ostrzejsza konkurencja i zmiany na rynku motoryzacyjnym sprawią, że osiągnięcie rentowności będzie wymagało od producentów samochodów elastyczności i innowacyjności. "Kluczowe będzie inwestowanie w strategie optymalizacji kosztów, takie jak usprawnienie łańcucha dostaw, wykorzystanie sztucznej inteligencji w produkcji oraz redukcja kosztów produkcji baterii, aby możliwe było dostarczanie wysokiej jakości pojazdów elektrycznych w przystępnej cenie" – wskazał Mirosław Michna z KPMG.

Metodologia badania 'Global Automotive Executive Survey'

Raport KPMG International pt. „Global Automotive Executive Survey” powstał na podstawie badania przeprowadzanego w październiku 2023 r. wśród ponad 1000 przedstawicieli kadry zarządzającej w firmach motoryzacyjnych i branżach pokrewnych. (PAP)