Xpeng, chiński partner Volkswagena, jest na początkowym etapie wybierania miejsca w Unii Europejskiej w ramach swojego przyszłego planu lokalizacji produkcji, powiedział dyrektor generalny He Xiaopeng w wywiadzie dla Bloomberga w swojej siedzibie w Guangzhou w Chinach. Jak stwierdził, szeroki plan Xpenga, zakładający wejście na rynek globalny, nie zostanie dotknięty wyższymi cłami, choć zauważył, że w przypadku Europy, „niektóre zyski z krajów europejskich zostaną zmniejszone po podwyżce taryf”.
Jak zauważa agencja Bloomberg, utworzenie bazy produkcyjnej w Europie sprawiłoby, że Xpeng dołączyłby do rosnącej liczby chińskich producentów pojazdów elektrycznych, w tym BYD, Chery Automobile i Zeekr z Zhejiang Geely Holding Group, którzy chcą zwiększyć produkcję w regionie, aby zminimalizować wpływ decyzji Unii Europejskiej o zwiększeniu ceł na pojazdy elektryczne produkowane w Chinach. Xpeng ma zostać obciążony dodatkowym cłem w wysokości 21,3 proc..
Dodatkowe europejskie cła to tylko jeden aspekt szerszego globalnego sporu handlowego. Stany Zjednoczone nałożyły cła na chiński import pojazdów elektrycznych, które mogą przekroczyć 100 proc., ponieważ dwie największe gospodarki świata walczą o branżę, która rozwija się szybko dzięki częściowo dotacjom Pekinu. Teraz do tej grupy dołączyła też Kanada, która nakład na chińskie pojazdy EV dodatkowe cło w wysokości 100 proc.
Xpeng ze podstawowym systemem wspomagania kierowcy za mniej niż 20 tys. dolarów
Jak podaje CNBC, chińska firma produkująca samochody elektryczne Xpeng we wtorek ogłosiła, że jej marka Mona, przeznaczona dla masowego odbiorcy, zacznie sprzedawać niektóre modele za mniej niż 17 tys. dolarów. Podstawowa wersja elektrycznego coupe Mona M03 będzie kosztować 119 800 juanów (16 812 dolarów), a jej zasięg wyniesie 515 kilometrów i będzie wyposażona w kilka funkcji wspomagania parkowania. Wersja Mona M03 z bardziej zaawansowanymi funkcjami wspomagania kierowcy „Max” i zasięgiem 580 kilometrów będzie sprzedawana za 155 800 juanów.
Dla porównania najtańszy samochód Tesli, Model 3, po obniżce ceny w kwietniu kosztuje w Chinach 231 900 juanów, czyli prawie dwa razy więcej. Przedsprzedaż Mona M03 rozpoczęła się 8 sierpnia.
Xpeng uważa również, że jego wiedza specjalistyczna w zakresie sztucznej inteligencji i zaawansowanych funkcji wspomagania jazdy pomaga mu w zdobywaniu rynków europejskich. To jeden z powodów, dla których będzie musiało utworzyć tam duże centrum danych, zanim będzie mogło wprowadzić te funkcje w regionie, powiedział He.
Technologia wspomagania kierowcy Xpeng jest powszechnie uważana za jedną z najlepszych obecnie dostępnych w Chinach. Wersja Tesli, reklamowana jako „w pełni autonomiczna”, nie jest w pełni dostępna na terenie Państwa Środka.
Współpraca z Volkswagenem
W lipcu 2023 r. Volkswagen ogłosił inwestycję w wysokości 700 mln USD w Xpeng w celu wspólnego opracowania dwóch samochodów elektrycznych, które mają być dostarczane w Chinach w 2026 r. Pojazdy będą oparte na platformie G9 firmy Xpeng, średniej wielkości elektrycznego crossovera SUV. Nowe samochody prawdopodobnie będą miały większy zasięg, ładowanie, znacznie inteligentniejszą jazdę, więcej luksusowych technologii, za tę samą cenę, potencjalnie”.