Niemiecki przemysł samochodowy boleśnie odczuwa skutki gwałtownego spowolnienia popytu w Chinach i na samochody elektryczne w Europie, co wywołało falę ostrzeżeń o zyskach. BMW i Mercedes i Volkswagen niedawno obniżyły prognozy zysków.
Tymczasem w trzecim kwartale sprzedaż luksusowych marek w Chinach pogorszyła się w przypadku wszystkich trzech producentów luksusowych aut.
Dostawy BMW i Mini spadły w tym okresie o prawie 30 proc., podczas gdy sprzedaż Mercedesa spadła o 13 proc. po tym, jak malejące wydatki na dobra luksusowe wpłynęły na popyt na drogie modele aut, takie jak sedany klasy S i Maybach. Marka luksusowych samochodów sportowych Volkswagena odnotowała około 19 proc. spadek.
Sprzedaż BMW i Mini spadłą o 1/3
Spadek marek BMW i Mini o 30 proc. w Chinach to nie pierwszy w tym roku wynik na minusie na tym rynku, jednak w ostatnim okresie spadek znacznie przyspieszył. W pierwszym i drugim kwartale tego roku sprzedaż spadała o mniej niż 5 proc.
Chiński kryzys sprawił, że w trzecim kwartale ogólny wynik sprzedaży grupy BMW był o 13 proc. gorszy niż przed rokiem. Ponadto BMW miało poważny kłopot z układem hamulcowym, co według firmy także miało wpływ na poziomie dostaw.
Sprzedaż Mercedesa spada nieco wolniej
W przypadku Mercedesa ogólny 12-procentowy spadek sprzedaży w ostatnim kwartale oznacza niepowodzenie w dalszym dążeniu do wyższego w ekspansji samochodów najwyższej klasy na rynku Chińskim.
Jest to również kolejny znak ostrzegawczy dla całej niemieckiej branży motoryzacyjnej, która zmaga się z transformacją w kierunku samochodów elektrycznych.
Najnowsze pojazdy elektryczne Mercedesa spotkały się z chłodnym przyjęciem przez chińskich konsumentów. Coraz więcej młodych kierowców w Chinach decyduje się na rodzime marki, które są postrzegane jako dysponujące bardziej zaawansowaną technologią cyfrową i rozrywkową w samochodach.
Najbardziej spadła sprzedaż Porsche Taycan
Porsche, marka luksusowych samochodów sportowych Volkswagena dostarczyła w Chinach 13 279 pojazdów, czyli o około 19 proc. mniej niż w tym samym okresie w zeszłym roku, poinformowała firma. Spadek ten był spowodowany gwałtownym spadkiem zainteresowania modelami Macan, Panamera i elektrycznego Taycana.
Dostawy Taycana, jednego z dwóch w pełni elektrycznych modeli oferowanych przez Porsche, spadły w tym okresie o 47 proc..
Globalne dostawy Porsche spadły o 7 proc. w pierwszych dziewięciu miesiącach roku, głównie za sprawą 29 proc. spadku w Chinach i 5 proc. spadku w Ameryce Północnej. Sprzedaż globalna Volkswagen spadła o 7 proc. w trzecim kwartale.