Dzień po tym, jak globalna firma kosmetyczna L’Oreal opublikował rozczarowujące kwartalne wyniki sprzedaży, które sugerowały, że Chiny były głównym obciążeniem dla zysków firmy, lokalny konkurent pokazał doskonałe wyniki. Firma Proya Cosmetics z siedzibą w Hangzhou ogłosiła w czwartek, że w trzecim kwartale odnotowała 21 proc. wzrost sprzedaży i zysku.
Wyniki chińskiej firmy pokazują, że jej stosunkowo niedrogie produkty i marketing skoncentrowany na Internecie sprawdzają się na rynku, na którym marki premium odnotowują spadek sprzedaży. Sprzedaż L’Oreal w Azji Północnej, w tym w Chinach, spadła o 6,5 proc. w ciągu kwartału.
Nie tylko L’Oreal
Uporczywy kryzys nie ogranicza się do producentów kosmetyków. Francuski gigant LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton działająca w branży towarów luksusowych w sześciu sektorach w tym wina i napoje spirytusowe, moda i wyroby skórzane, perfumy i kosmetyki, Zegarki i biżuteria, odnotował najgorszy kwartał od czasu pandemii. Starbucks Corp. nadal traci udziały w rynku na rzecz lokalnych rywali, takich jak Luckin Coffee i Cotti Coffee, która oferuje filiżankę Americano za jedyne 1,4 USD.
Nawet takie popularne marki jak Nike Inc. i Uniqlo odnotowują spadek sprzedaży w obliczu powszechnego przejścia konsumentów na tańsze alternatywy.
Chińskie firmy dominują rynek
Zgodnie z szacunkami analityków opracowanymi przez Bloomberg, chiński sprzedawca detaliczny Miniso Group Holding Ltd. odnotuje kolejny kwartał dwucyfrowego wzrostu. Jednocześnie analitycy szacują, że wzrost przychodów chińskiej sieci kawiarni Luckin w trzecim kwartale pozostanie na tym samym poziomie, co w poprzednim kwartale, wynoszącym ponad 30 proc..
Sprzedaż na największych chińskich platformach e-commerce pod Alibaba również rośnie w porównaniu z globalnymi dużymi markami. L’Oreal, Estee Lauder, SK-II Procter & Gamble i Shiseido odnotowały spadek od 35 proc. do 50 proc. w ciągu 12 miesięcy do września, zgodnie z danymi z Hangzhou Zhiyi Tech.
Z drugiej strony Proya i inne lokalne marki, takie jak Kans i Comfy należące do Giant Biogene Holding, odnotowały wzrost sprzedaży o ponad 20 proc. w tym samym okresie.