Całkowity przychód Tesli spadł o nieco ponad 9 proc. do 19,34 mld USD z 21,3 mld USD rok wcześniej. Największy wpływ na spadek przychodów firmy miał segment motoryzacyjny. Przychody z branży samochodowej spadły o 20 proc. do 14 mld USD z 17,4 mld USD w tym samym okresie w zeszłym roku.

Dochód netto spadł o 71 proc. do 409 milionów dolarów, czyli 12 centów na akcję. W poprzednim roku pierwszy kwartał Tesla zamknęła dochodem netto na poziomie 1,39 miliarda dolarów, co oznacza, że na jedną akcję przypadał zysk w wysokości 41 centów. .

Powody spadków

Tesla podała, że jednym z powodów gorszych od oczekiwań wyników była konieczność aktualizacji linii w czterech fabrykach pojazdów, aby rozpocząć produkcję odświeżonej wersji popularnego SUV-a Model Y. Inny powód obniżenia przychodów i zysków to niższe średnie ceny sprzedaży i zachęty sprzedażowe, jakie Tesla zmuszona była wprowadzać w wojnie cenowej chińskimi konkurentami.

Ponadto plan prezydenta dotyczący szerokich taryf wywołał obawy, że wzrosną koszty części i materiałów kluczowych dla produkcji pojazdów elektrycznych, w tym sprzętu produkcyjnego, szyb samochodowych, płytek drukowanych i ogniw akumulatorowych.

Fatalny początek 2025 r.

W pierwszym kwartale 2025 r. Tesla odnotowała najgorszy kwartalny spadek od 2022 r. . W pierwszych trzech miesiącach tego roku akcje Tesli potaniały o 41 proc.

Jak podał CNBC Tesla w swoim wystąpieniu dla akcjonariuszy przestrzegła inwestorów, że „niepewność na rynkach motoryzacyjnym i energetycznym nadal rośnie, ponieważ szybko ewoluująca polityka handlowa negatywnie wpływa na globalny łańcuch dostaw i strukturę kosztów Tesli i naszych konkurentów”. Firma stwierdziła, że ta „dynamika” i „zmieniające się nastroje polityczne” mogą mieć znaczący wpływ na popyt na jej produkty w krótkim okresie.

Nakłady na sztuczną inteligencję

W segmencie robotaksówek Tesla też nie radzi sobie najlepiej i próbuje nadążyć za tańszymi konkurencją. Obecnie rynek robotaxi w USA zdominowany jest przez Waymo firmy Alphabet. Tesla na razie chce uruchomić pilotażowe przewozy bez kierowcy w Austin w Teksasie. Padły też zapewnienia, że firma rozpocznie budowę swoich humanoidalnych robotów na pilotażowej linii produkcyjnej w Fremont w Kalifornii w tym roku, choć ich produkcja jest zagrożona z powodu chińskich ograniczeń eksportowych pierwiastków ziem rzadkich.

Dochód operacyjny w kwartale spadł o 66 proc.. do 400 milionów dolarów z 1,17 miliarda dolarów rok wcześniej, co przełożyło się na 2,1 proc. marżę operacyjną. Firma podała wzrost wydatków związanych z projektami sztucznej inteligencji jako jeden z czynników tego spadku.

Magazynowanie energii

Przychody z wytwarzania i magazynowania energii wzrosły o 67 proc. w pierwszym kwartale tego roku do 2,73 mld USD z 1,64 mld USD rok wcześniej. Firma stwierdziła, że wzrost infrastruktury AI „tworzy ogromną szansę dla naszych produktów do magazynowania energii, aby ustabilizować sieć, zmienić energię, gdy jest najbardziej potrzebna, i zapewnić dodatkową moc”.

Jak podaje CNBC, Tesla polega na zagranicznych dostawcach w swojej działalności energetycznej. Firma stwierdziła, że „wzrost taryf może spowodować zmienność rynku i krótkoterminowe skutki dla podaży i popytu”.

Źródło: CNBC