Wiele firm stoi przed trudnym wyborem: podnieść ceny czy przejść na tańsze ziarna.
Są jednak i dobre wieści dla producentów kawy oraz firm serwujących mała czarną: osoby pijące kawę są tak uzależnione, że konsumpcja raczej nie ucierpi, zwłaszcza że popyt wciąż rośnie po pandemii.
Darren Seifer, analityk branży spożywczej i napojów w firmie badawczej NPD Group uważa, że picie kawy tak bardzo stało się kluczową częścią codziennej rutyny konsumentów, że potrzeba dużo czasu, żeby zmienić ich nawyki kawowe. Dodał też, że klienci są „przyzwyczajeni” do zmiennych cen.
Popyt na kawę będzie rósł
Według Rabobank International, w tym roku światowe spożycie kawy ma wzrosnąć do 168,8 mln 60-kilogramowych worków, w porównaniu ze 164,8 mln takich worków w poprzednim okresie.
Oczekuje się, że rynek światowy będzie się rozwijał w łącznym rocznym tempie 9 proc. w ciągu najbliższych trzech lat i osiągnie wartość „znacznie ponad 400 miliardów dolarów” - szacuje Starbucks Corp.
Według Fitch Solutions, w Azji – najszybciej rozwijającym się rynku kawy – konsumpcja wzrośnie dzięki większym dochodom i rozwijającej się kulturze kawiarni w Chinach, Indiach i Indonezji.
Jednak popyt na kawę nie jest całkowicie niewzruszony - pandemia przyniosła pierwszy jego spadek od 2011 roku. I choć wyższe ceny w tym roku mogą ograniczyć odbicie po pandemii, konsumpcja nie spadnie, przewiduje analityk Rabobanku Guilherme Morya.
Według Sterlinga Smitha, dyrektora ds. badań rolniczych w AgriSompo North America, ceny musiałyby wzrosnąć powyżej 4 dolarów za funt kawy, aby doszło do zmniejszenia konsumpcji. Do tego czasu konsumenci wrażliwi na ceny mogą szukać tańszych kawiarni lub robić więcej kawy w domu - zaleca Smith. Według Rabobanku w Brazylii już nastąpiła zmiana na tańsze ziarna robusta.
Wzrost cen kawy będzie różne odczuwany w zależności od regionu, twierdzi Vanusia Nogueira, dyrektor brazylijskiego stowarzyszenia kawy Speciality Coffee Association. Vanusia Nogueira uważa, że konsumenci w krajach produkujących kawę, takich jak Brazylia, są bardziej wrażliwi na ceny, podczas gdy amatorzy kawy w bogatszych regionach, takich jak Europa i USA, w mniejszym stopniu to odczują.