Decyzja KNF to efekt m.in. działań RF mających na celu wyrugowanie z rynku toksycznych produktów ubezpieczeniowych – wynika z opublikowanego w piątek komunikatu Rzecznika Finansowego.

„Z zadowoleniem przyjmuję podjęcie przez Komisję Nadzoru Finansowego interwencji produktowej w odniesieniu do ubezpieczeń na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. Realizuje ona postulat zgłaszany przez moich poprzedników, który ja również podzielam, dotyczący konieczności fundamentalnych zmian w konstrukcji tego typu produktów. Wskazanie niepożądanych cech takich produktów, poprawa jakościowa w zakresie kosztów i opłat oraz wymuszenie odejścia od profilu typowo inwestycyjnego, na rzecz ochronno-inwestycyjnego z pewnością przyczyni się do polepszania sytuacji konsumentów zawierających tego typu umowy” - powiedział cytowany w piątkowym komunikacie Rzecznik Finansowy Mariusz Jerzy Golecki.

KNF w czwartek ogłosiła, że od początku 2022 r. w życie wejdzie zakaz sprzedaży niektórych rodzajów polis z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. Chodzi o polisy, środki z których lokowane są w obligacje i pożyczki podporządkowane. Zakazane zostało także sprzedawanie polis z UFK, w których „średni zwrot jest niższy niż 50 proc. stopy procentowej dla określonego w decyzji okresu według odpowiedniej struktury terminowej stopy wolnej od ryzyka”.

W komunikacie Biura RF przypomniano, że to właśnie rzecznik, jeszcze jako Rzecznik Ubezpieczonych, jako pierwszy alarmował o niezadowoleniu klientów z ubezpieczeń z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. Adresaci takich umów, a następnie już ich posiadacze skarżyli się, że oferowane im polisy są w praktyce wysoce ryzykownymi i kosztownymi instrumentami.

Reklama

„Na podstawie tych skarg Rzecznik przygotował najpierw I Raport o tego typu umowach, opublikowany grudniu 2012 r. Tą publikacją ośmielił klientów do dochodzenia swoich praw. Zaczęli oni częściej zgłaszać się z wnioskiem o interwencję Rzecznika i dochodzić swoich praw w sądzie przy jego wsparciu tzw. istotnym poglądem. W latach 2013-2020 trafiło do Rzecznika ponad 7000 wniosków o interwencję i ponad 1000 o przedstawienie istotnego poglądu. Od 2016 r. spory związane z takimi umowami były przedmiotem postępowań polubownych przy Rzeczniku Finansowym” – napisano w komunikacie Rzecznika Finansowego,

W efekcie doszło do zmian w ustawie o działalności ubezpieczeniowej, wprowadzonych w 2015 r., które ułatwiła rezygnację z nowo zawieranych umów i ograniczające straty klienta w takim przypadku. Działania podjęły też inne instytucje np. KNF czy UOKiK. W efekcie tych wszystkich działań skala problemu zmniejszyła się, ale wciąż tego typu umowy są przedmiotem skarg klientów czy działań Rzecznika Finansowego.

„W sprawach które do nas trafiają, widzimy, że klient otrzymał produkt nieodpowiadający jego oczekiwaniom, ale jednocześnie w dokumentacji jest podpisane przez niego oświadczenie o rezygnacji ze sprawdzenia poziomu wiedzy i adekwatności produktu. Jak wynika ze skarg klientów, podpisują oni je wraz z innymi dokumentami, nawet nie zwracając na nie uwagi. W takich sprawach trudno pomóc, bo mamy tu słowo klienta przeciw słowu firmy i dokumentom zebranym przez zakład ubezpieczeń” – powiedziała Eliza Gużewska, z-ca dyrektora Wydziału Klienta Rynku Ubezpieczeniowo-Emerytalnego, cytowana w komunikacie RF.

Ostrzegła ona, żeby nie podpisywać rezygnacji z przeprowadzenia tej ankiety i stwierdziła, że należy uzupełnić ją samodzielnie, bez wsparcia osoby namawiającej nas do podpisania umowy. Jeśli z podsumowania wyniknie, że nie odpowiada ona naszym potrzebom czy poziomowi wiedzy, zrezygnujmy z zawarcia takiej umowy.

Biuro Rzecznika Finansowego w komunikacie zwróciło uwagę, że klienci skarżą się też na straty, które ponoszą, korzystając z produktów oferowanych w kanale bankowym, opartych na Funduszach Inwestycyjnych Zamkniętych. W niektórych przypadkach wstrzymano wykup certyfikatów inwestycyjnych, co uniemożliwia klientom odzyskanie nawet części wpłaconego na umowę kapitału. W ostatnich dniach Rzecznik Finansowy złożył pozew przeciwko TUnŻ Europa. Zarzuca ubezpieczycielowi stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych przy oferowaniu tzw. polisy inwestycyjnej „Debt & Equity II”, w której inwestycja odbywała się z wykorzystaniem FIZ.

W komunikacie podkreślono, że interwencja produktowa KNF zapobiegnie problemom związanym z produktami oferowanymi w kanale bankowym, które są oparte o Fundusze Inwestycyjne Zamknięte.

„Ubezpieczyciele od początku 2022 r. będą mogli oferować tylko produkty o konstrukcji uwzględniającej zasady przewidziane w interwencji produktowej. Będziemy uważnie monitorowali przestrzeganie określonych w niej wymogów. Liczymy też na wdrożenie dobrych praktyk zakładów ubezpieczeń w zakresie sposobu prezentowania opłat i prowizji. Jesteśmy gotowi do współpracy z branżą w tym zakresie” – powiedział Andrzej Kiciński, zastępca Rzecznika Finansowego nadzorujący pion ubezpieczeniowy, cytowany w komunikacie. (PAP)

Autor: Marek Siudaj

ms/ mk/