Kto może skorzystać z bonu energetycznego?

Bon energetyczny jest dostępny dla gospodarstw domowych, które spełniają ustalone wymagania dochodowe. Aby otrzymać to wsparcie, dochód netto w gospodarstwie domowym nie może przekroczyć 2500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym i 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.

Warto przy tym zaznaczyć, że nawet jeśli dochody nieznacznie przekraczają te limity, można ubiegać się o bon zgodnie z zasadą "złotówka za złotówkę". Oznacza to, że kwota bonu zostanie pomniejszona o wartość przekroczenia dochodu.

Reklama

Bon energetyczny - Ile można otrzymać?

Wysokość bonu energetycznego zależy od wielkości gospodarstwa domowego oraz od źródła ogrzewania. Standardowe kwoty świadczenia to:
● 300 zł dla gospodarstwa jednoosobowego,
● 400 zł dla gospodarstwa dwu- lub trzyosobowego,
● 500 zł dla gospodarstwa cztero- lub pięcioosobowego,
● 600 zł dla gospodarstwa sześcioosobowego i większego.



Jeżeli głównym źródłem ogrzewania w gospodarstwie domowym jest energia elektryczna, a źródło to jest zarejestrowane w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB), kwoty bonu zostaną podwojone, osiągając odpowiednio 600 zł, 800 zł, 1000 zł i 1200 zł.

Jak i kiedy złożyć wniosek o bon energetyczny?

Wnioski o wypłatę bonu energetycznego można składać do 30 września 2024 roku. Gmina ma 60 dni na ich rozpatrzenie, a wypłaty bonu powinny być zrealizowane do końca roku lub na początku 2025 roku. Ważne jest, aby wniosek był kompletny i prawidłowo wypełniony, gdyż tylko wtedy zostanie rozpatrzony pozytywnie.

Wniosek można złożyć na kilka sposobów:
● Stacjonarnie w urzędzie gminy właściwym ze względu na miejsce zamieszkania.
● Online za pośrednictwem platformy ePUAP, strony gov.pl lub aplikacji mObywatel.
● W przypadku składania wniosku online, istotne jest posiadanie profilu zaufanego lub e-dowodu, co umożliwi podpisanie wniosku podpisem zaufanym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem osobistym.


Jakie informacje są potrzebne do złożenia wniosku?

Wniosek musi zawierać dane wnioskodawcy i wszystkich członków gospodarstwa domowego, takie jak imię, nazwisko, numer PESEL (lub numer dokumentu tożsamości), adres zamieszkania, dane kontaktowe, a także numer rachunku bankowego, na który ma być przekazane świadczenie. W przypadku składania wniosku online, należy go podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym (e-dowodem).