Shinkansen N700A: japońskie koleje zaprezentują nowy pociąg (ZDJĘCIA)
Nowy pociąg-pocisk już wkrótce przewiezie pierwszych pasażerów w Japonii - zobacz zdjęcia.
.
1 Na trasie łączącej Tokio i Osakę firma Central Japan Railway zaprezentuje cztery najnowsze, 16-wagonowe pociągi-pociski.
Bloomberg / Tomohiro Ohsumi
2 Chociaż maksymalna prędkość pociągów pozostanie taka sama jak we wcześniejszym modelu (ok. 300 km/h), nowy pociąg wyposażony jest w systemy kontroli, które pozwolą na osiąganie maksymalnych bezpiecznych prędkości na poszczególnych odcinkach trasy – w tym również na zakrętach i pochyłościach.
Bloomberg / Tomohiro Ohsumi
3 Aby zapewnić podróżnym jak największy komfort, w N700A przeprojektowane zostały fotele, a w toaletach i łazienkach zamontowano energooszczędne diody, dzięki którym udało się ograniczyć zużycie energii o 20 proc.
Bloomberg / Tomohiro Ohsumi
4 Litera A w numerze serii, który z dumą prezentuje się na boku pociągu, jest skrótem wyrazu „advanced” oznaczającego „wyższy”, „zaawansowany”.
Bloomberg / Tomohiro Ohsumi
5 Pociągi serii N700, do której należy najnowszy model, mogą osiągać prędkość przekraczającą 300 km/h.
Bloomberg / Tomohiro Ohsumi
6 To właśnie w Kraju Kwitnącej Wiśni zapoczątkowany został rozwój kolei dużych prędkości. Pierwszy pociąg-pocisk pomknął przed olimpiadą w 1964 roku po torach łączących Tokio i Osakę ze średnią prędkością 256 km/h.
Bloomberg / Tomohiro Ohsumi
7 Szybko okazało się, że nowo otwarta linia cieszy się niezwykłą popularnością, a w ciągu trzech lat liczba przewiezionych pasażerów przekroczyła 100 mln. W 1976 roku koleje przewiozły już ponad 1 mld osób. Pierwsza generacja pociągów, wzorowanych w swojej stylistyce na samolocie Douglas DC-8, wyszła z eksploatacji dopiero w 2008 roku.
Bloomberg / Tomohiro Ohsumi
8 „Shinkansen” tłumaczyć można dosłownie jako „Nową Główną Linię”. Nazwa odnosiła się początkowo wyłącznie do linii Tokio-Osaka. Rozrastająca się siatka połączeń przejęła jednak tę nazwę i japońska kolej dużych prędkości znana jest pod nią na całym świecie.
Bloomberg / Tomohiro Ohsumi
9 Poruszający się na poduszce magnetycznej japoński pociąg Shinkansen w grudniu 2003 roku pobił światowy rekord prędkości, rozpędzając się do 581 km/h. Obowiązujący rekord prędkości dla pojazdów poruszających się po konwencjonalnych szynach należy do francuskiego TGV, który pomknął z prędkością 574 km/h.
Bloomberg / Tomohiro Ohsumi
10 Japończykom możemy pozazdrościć nie tylko prędkości ich pociągów, lecz także punktualności – maksymalne opóźnienie Shinkansen wynosi 36 sekund… w skali roku.
Bloomberg / Tomohiro Ohsumi
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję