"Przeprowadzony w pierwszej połowie 2014 roku, w czterech lokalizacjach grupy PKP Cargo, projekt pilotażowy podnoszenia efektywności utrzymania taboru przyniósł pozytywne efekty. Na podstawie pilotażu podjęto decyzję o wdrożeniu metody Lean Management we wszystkich warsztatach taborowych firmy. Zajmuje się tym specjalna, nowo utworzona komórka organizacyjna PKP Cargo. Zespół ten od czerwca do września przeprowadził 22 warsztaty projektowe w 20 lokalizacjach PKP Cargo i PKP Cargotabor, spółki bezpośrednio odpowiedzialnej za utrzymanie taboru" - głosi komunikat.

W efekcie od lipca do października 2014 roku grupa PKP Cargo osiągnęła poprawę wydajności napraw bieżących wagonów o ponad 10% oraz poprawę wydajności napraw okresowych wagonów o ponad 5% w porównaniu do lipca 2014 roku. Dzięki temu zredukowano wartość zrealizowanych napraw w warsztatach zewnętrznych o prawie 15 mln zł, podano również.

Spółka wyjaśnia, że Lean Management polega na odnajdywaniu i usuwaniu nieefektywnych działań w procesie produkcji lub świadczenia usługi, przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej jakości.

PKP Cargo posiada łączenie ponad 1,2 tysiąca czynnych lokomotyw i ponad 60 tysięcy wagonów. Duża część napraw taboru jest wykonywana przez zakłady należące do firmy, w tym PKP Cargotabor, jedną z największych spółek taborowych na świecie. Firma ta zatrudnia ponad trzy tysiące osób i specjalizuje się w naprawie wagonów, lokomotyw, zestawów kołowych oraz w ogólnym serwisie taboru.

Reklama

"W 2013 roku PKP Cargo wydało na utrzymanie taboru ponad 450 mln zł. Serwis taboru obejmował naprawy okresowe oraz pozostałe naprawy lokomotyw i wagonów. W związku z dużą skalą działalności PKP Cargo, nawet niewielka poprawa wydajności przekłada się na istotne oszczędności dla firmy" - podsumowano w komunikacie.

PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (ok. 49% udziału w rynku według masy i ok. 59% według pracy przewozowej w 2013 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.