Zgodnie z poprzednimi danymi GUS, w lutym br. sprzedaż detaliczna wzrosła realnie o 5,6 proc. rok do roku. Według GUS niskie tempo wzrostu sprzedaży w marcu - licząc rok do roku - związane było m.in. z przesunięciem terminu świąt (tzw. efekt kalendarza). Urząd statystyczny zaznaczył jednak, że w miesiącu tym zanotowano wzrost sprzedaży detalicznej w większości grup towarów.

"Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej +ogółem+ większy niż przeciętny wzrost w marcu 2019 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2018 r. (w cenach stałych) zaobserwowano w podmiotach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 11,3 proc. wobec spadku o 0,6 proc. przed rokiem) oraz w jednostkach z grupy +pozostałe+(o 7,0 proc. wobec wzrostu o 2,2 proc. przed rokiem)" - informuje GUS.

Zauważono, że spośród grup o niższym udziale w sprzedaży detalicznej "ogółem" największy wzrost wykazały jednostki zaklasyfikowane do grupy „meble, rtv, agd", który wyniósł 20,5 proc. Spadek sprzedaży zanotowały natomiast przedsiębiorstwa sprzedające żywność, napoje i wyroby tytoniowe (o 10,4 proc.), jak również podmioty prowadzące pozostałą sprzedaż detaliczną w niewyspecjalizowanych sklepach (o 1,3 proc.). Urząd statystyczny wyjaśnia, że spadek w tych grupach spowodowany był m.in. wcześniejszą datą świąt wielkanocnych w 2018 r. i zwiększonymi zakupami w marcu ub. roku.

"W okresie styczeń-marzec 2019 r. dynamika sprzedaży detalicznej w cenach stałych r/r wyniosła 104,1" - czytamy w komunikacie GUS.

Reklama

Dodano, że po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2019 r. była o 0,3 proc. niższa w porównaniu z lutym br.

>>> Polecamy: IKE czy ZUS? Sprawdzamy, co się bardziej opłaca