W dzisiejszym świecie, gdzie dzieci i młodzież są narażone na liczne zagrożenia, w tym te cyfrowe, nowy przedmiot, "Edukacja zdrowotna", ma stać się ważnym narzędziem wsparcia. Zgodnie z założeniami Ministerstwa Edukacji Narodowej, celem przedmiotu jest przekazywanie wiedzy o zdrowiu fizycznym, psychicznym i społecznym, a także rozwijanie kluczowych umiejętności. Chodzi o rozpoznawanie zagrożeń, przeciwdziałanie uzależnieniom oraz kształtowanie kompetencji w zakresie bezpieczeństwa i krytycznego myślenia.
Co obejmuje nowy przedmiot?
MEN przygotowało ulotkę, która opisuje zakres i cele edukacji zdrowotnej na poszczególnych etapach edukacyjnych. To szczegółowe podejście ma zapewnić, że treści są dostosowane do wieku i rozwoju uczniów.
W klasach IV–VI zajęcia będą koncentrować się na podstawowych zagadnieniach:
• Wartości i postawy
• Zdrowie fizyczne, psychiczne i społeczne
• Choroby cywilizacyjne
• Profilaktyka uzależnień
• Bezpieczeństwo cyfrowe
• Krytyczne myślenie
• Rozwój fizyczny w kontekście dojrzewania
W klasach VII–VIII program pogłębi te zagadnienia, koncentrując się na zdrowiu, relacjach, świadomych wyborach i odpowiedzialności za własny dobrostan. To etap, na którym uczniowie mają być przygotowani do bardziej świadomego i odpowiedzialnego życia, zarówno w sferze osobistej, jak i społecznej.
Ulotka dla rodziców akcentuje także znaczenie nowego przedmiotu w kontekście ochrony przed dezinformacją oraz wspierania uczniów w budowaniu pozytywnego obrazu siebie i zdrowych relacji społecznych.
Materiały dla nauczycieli i informacje dla rodziców
Ministerstwo przygotowało szeroką kampanię informacyjną oraz materiały dydaktyczne, które mają wspierać nauczycieli w realizacji przedmiotu. Zasoby te, w tym programy nauczania, scenariusze lekcji i poradniki, są dostępne na oficjalnych stronach MEN oraz na platformie zpe.gov.pl.
Rodzice mogą zapoznać się z tymi materiałami, aby lepiej zrozumieć, czego będą uczyć się ich dzieci i w jaki sposób mogą wspierać je w uczestnictwie w zajęciach. To ma kluczowe znaczenie, ponieważ dobra współpraca między szkołą a domem jest fundamentem skutecznej edukacji zdrowotnej.
Podsumowanie: Inwestycja w przyszłość
Wprowadzenie "Edukacji zdrowotnej" do szkół to odpowiedź na rosnące problemy, z jakimi borykają się młodzi ludzie. Rosnąca liczba zaburzeń psychicznych, uzależnień (w tym od technologii) i problemów z samooceną sprawia, że holistyczne podejście do zdrowia jest dziś bardziej potrzebne niż kiedykolwiek. Nowy przedmiot ma szansę stać się ważnym elementem przygotowania uczniów do życia w złożonym i wymagającym świecie.
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 r. poz. 195)
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 czerwca 2025 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego, pięcioletniego technikum oraz branżowej szkoły I stopnia (Dz.U. 2025 poz. 1255)
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych (Dz.U. 2025 poz. 1475)
• Materiały informacyjne Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczące przedmiotu "Edukacja zdrowotna".