Coraz gorsze wieści docierają z polskich stacji paliw, gdyż jak się okazuje, psuje się jakość sprzedawanego na nich paliwa. Z najnowszych danych wynika, że w porównaniu do roku 2022 było dwukrotnie gorzej.
Coraz gorsza jakość paliw na stacjach benzynowych
Inspekcja Handlowa przez cały rok sprawdza, czy paliwa dostępne na polskim rynku spełniają wymagania. Kontrolom podlegają producenci paliw, hurtownicy, magazynujący oraz prowadzący stacje paliw przedsiębiorcy. Cały system dzieli się na dwie części: europejską i krajową. W tej pierwszej weryfikowane podmioty są wybierane w losowaniu, które przeprowadza prezes UOKiK, a w części krajowej ich dobór zależy od sygnałów od kierowców, innych organów np. policji i negatywnych wyników z poprzednich lat. Jak informuje UOKiK, chociaż w ponad 20-letniej historii badań sytuacja na stacjach paliw systematycznie się polepszała, to teraz znów zaczyna być gorzej.
- W czasie pierwszej kontroli jakości paliw w 2003 r. aż 30 proc. badanych próbek nie spełniało wymogów. Poprzez podejmowane działania udało się z rynku usunąć wiele nieprawidłowości. Od kilku lat odsetek nieprawidłowości oscyluje poniżej 4 procent. I choć liczba wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości w 2023 roku wzrosła w stosunku do roku 2022, to poprawiła się jakość gazu skroplonego LPG – wszystkie próbki spełniały wymagania jakościowe — mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Złe paliwo. W tych rejonach Polski było najgorzej
W 2023 r. Inspekcja Handlowa zbadała jakość benzyny bezołowiowej, oleju napędowego, gazu skroplonego LPG oraz lekkiego oleju opałowego, a do badań pobrano 1584 próbki paliw ciekłych (832 próbki benzyn i 752 oleju napędowego), 360 próbek LPG i 2 próbki lekkiego oleju opałowego.
Podczas losowych kontroli stacji paliw najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w województwach: wielkopolskim (5,75 proc. zbadanych), podlaskim (4,76 proc.) małopolskim (3,81 proc.) i kujawsko-pomorskim (3,64 proc.). Natomiast w przypadku kontroli przedsiębiorców wybranych na podstawie m.in. informacji od kierowców – w województwach: pomorskim (25 proc.), warmińsko-mazurskim (22,22 proc.) i małopolskim (10 proc.). Wszystkie nieprawidłowości dotyczyły oleju napędowego. Jeśli chodzi o kontrolę próbek gazu skroplonego LPG, to nie stwierdzono żadnych uchybień.
MAPA SKONTROLOWANYCH STACJI PALIW W 2024 ROKU (pod tym linkiem): https://uokik.gov.pl/jakosc-paliw-mapa
Chrzczone paliwa. Co najczęściej fałszowano?
W kontrolowanych próbkach oleju napędowego najczęściej natykano się na niewłaściwe parametry, które powodowały szybsze starzenie się paliwa, zbyt niską temperaturę zapłonu, która może prowadzić do wybuchu oparów w trakcie nalewania z dystrybutora oraz na zawartość wody w paliwie.
Inspektorzy wydali łącznie 17 decyzji o wycofaniu z obrotu paliw ze względu na znaczne przekroczenia wymagań jakościowych, informując o tych działaniach Inspekcję Ochrony Środowiska. W 25 przypadkach zawiadomili organy ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w związku z wprowadzeniem do obrotu paliw niewłaściwej jakości