Według najnowszych doniesień największy chiński producent aut elektrycznych, BYD, szykuje się do rozpoczęcia produkcji w Europie. Krajem, w którym ma ulokować swoją fabrykę, będą Węgry.

Wizyta Orbana w Chinach

Dlaczego właśnie tam? Po pierwsze BYD ma już tam montownię, w której składa autobusy elektryczne. Inwestycja uruchomiona w mieście Komarom w 2017 r. kosztowała 20 mln euro, a pojazdy wożą pasażerów, m.in., na Węgrzech.

Reklama

Po drugie – przy niestabilnej polityce międzynarodowej Węgry wydają się najbardziej przychylne Chinom w Europie. W październiku Viktor Orban był z wizytą w Chinach i wg. doniesień tamtejszych mediów odwiedził siedzibę BYD, gdzie spotkał się z jej prezesem Wang Chuanfu. To właśnie podczas tego spotkania powstały najprawdopodobniej pierwsze założenia dotyczące nowej fabryki.

ikona lupy />
Viktor Orban / Shutterstock

Ominąć cła

Co najważniejsze z punktu widzenia BYD, członkostwo Węgier w Unii Europejskiej da tej firmie dostęp do całego rynku i pozwoli ominąć ewentualne wprowadzenie ceł. A właśnie nad taką formą ochrony lokalnego przemysłu zastanawia się teraz Bruksela.

Na razie udział chińskich samochodów w europejskim rynku jest niewielki, w połowie tego roku nie przekraczał 3 proc. Ale według firmy PwC będzie się to bardzo szybko zmieniać. Za dwa lata udział może osiągnąć 15 proc., co oznacza roczny eksport na poziomie 800 tys. sztuk.

ikona lupy />
Shutterstock

Posunięcie BYD wpisuje się w większy trend chińskich inwestycji na Węgrzech. Swoją fabrykę ma tam np. firma CATL, która jest jednym z najpoważniejszych graczy na rynku akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Produkuje je również w zakładzie w Niemczech. Ostatnio zrobiło się o niej głośno po tym, jak poinformowała o opracowaniu pierwszego na świecie akumulatora litowo-żelazowo-fosforowego z superszybkim ładowaniem, zapewniającym zasięg 400 km po 10 minutach. Po pełnym naładowaniu pojazd może przejechać 700 km. Będzie je można kupić już na początku przyszłego roku.

BYD nie tylko w Europie

Firma z Shenzen jest w tym momencie czwartym co do wielkości sprzedaży producentem samochodów na świecie. W Chinach to najpopularniejsza marka, w tym roku zdetronizowała Volkswagena, który był liderem przez wiele lat. Producent stara się mocno wchodzić na rynki międzynarodowe. Model europejski powtarza w USA. W Kalifornii firma otworzyła fabrykę autobusów elektrycznych. Wg. doniesień z początku tego roku producent pracuje też nad uruchomieniem tam sieci dystrybucji aut elektrycznych. Firma konsultingowa Urban Science z Detroit miała przygotować analizę dotyczącą liczby salonów BYD w każdym stanie i mieście, a także ich formatu.

ikona lupy />
Pojazd elektryczny BYD Co. Seagull, fot. Qilai Shen/Bloomberg / Bloomberg / Qilai Shen

źródło