Hyundai Seven Concept nie ma kierownicy – zamiast tego posiada drążek kierowniczy do autonomicznej jazdy. Tylne siedzenia w tym modelu są ustawione jak kanapa segmentowa, wyginając się w kształt litery L wokół tylnego narożnika SUV-a. Kia EV9 jest mniej fantazyjna. Ma prostokątną kierownicę (pojazdy koncepcyjne rzadko mają okrągłe kierownice) i siedzenia, które są ułożone w rzędach, jak w prawdziwym SUV-ie – opisuje redakcja CNN.

Hyundai i Kia są blisko spokrewnionymi firmami – często dzielą się rozwiązaniami technicznymi w swoich pojazdach. Firma macierzysta Hyundai – Hyundai Motor Group – posiada duży udział w Kia, a obie firmy odniosły sukces z SUV-ami i crossoverami napędzanymi benzyną. Jeszcze zanim globalny kryzys na rynku chipów spowodował opóźnienia w fabrykach praktycznie wszystkich producentów samochodów, Kia miała problemy z podażą SUV-a Telluride – popyt był tak duży. Trzyrzędowy crossover Palisade firmy Hyundai, który w znacznej mierze dzieli konstrukcję z modelem Telluride, również dobrze się sprzedawał.

Hyundai

Obydwie firmy chcą kontynuować dobrą passę również po przejściu na pojazdy elektryczne. Zaprezentowano pojazdy koncepcyjne, a nie modele produkcyjne, ale producenci samochodów twierdzą, że oferują one wskazówki dotyczące przyszłych produktów – pisze CNN. Koncepcje te są pełne cech, które raczej nie znajdą się w produkcyjnym SUV-ie, np. drzwi otwierane jak te od stodoły – na zewnątrz, bez słupka środkowego.

„Nie da się ukryć, że południowokoreańskie marki odniosły ostatnio nieco większy niż oczekiwano sukces w segmencie dużych SUV-ów” – skomentowała Jessica Caldwell, analityczka branży motoryzacyjnej z portalu Edmunds.com. Zarówno Hyundai, jak i Kia podały, że modele koncepcyjne wykorzystują tę samą bazę inżynieryjną zwaną E-GMP – Electric Global Modular Platfor. Jest to elastyczna platforma inżynieryjna dla podstawowych pojazdów elektrycznych, która może być wykorzystana do stworzenia wielu modeli o bardzo różnych typach i rozmiarach.

Koncepcyjny Hyundai Seven został zaprojektowany tak, aby zapewnić wrażenia „salonu Premium” – twierdzi producent. Lampy wbudowane w wewnętrzne strony drzwi roztaczają ciepły blask, gdy drzwi się otwierają. Wewnątrz znajduje się mała lodówka oraz schowek na obuwie, w którym można wyczyścić i odświeżyć obuwie pasażerów. W suficie znajduje się ogromny ekran wideo. Dużą wagę przywiązuje się również do higieny. Przepływ powietrza może być oddzielony dla pasażerów siedzących z przodu i z tyłu, aby zapobiec zanieczyszczeniu krzyżowemu. Wbudowane lampy ultrafioletowe mogą odkazić przedział pasażerski. Są też komory odkażające, które zabijają zarazki na rzeczach osobistych.

Kia

Kia chwali się swoimi możliwościami szybkiego ładowania: Concept 9 będzie w stanie przejść od zaledwie 10 proc. do 80 proc. naładowania w mniej niż 30 minut. Po zaparkowaniu siedzenia w tym modelu mogą być zwrócone ku sobie, co ułatwia rozmowę. Nie ma ekranu, lecz panoramiczny szyberdach – ta funkcja jest oferowana w wielu SUV-ach już dzisiaj.

Zarówno Hyundai jak i Kia spodziewają się rozpocząć sprzedaż nowych samochodów elektrycznych opartych na tej samej platformie E-GMP na początku przyszłego roku. Żaden z producentów samochodów nie powiedział, kiedy dokładnie może zacząć oferować duże elektryczne SUV-y.