"Brytyjczycy będą partnerami PGZ przy budowie wielozadaniowych fregat w programie Miecznik. PGZ zawarł dziś stosowne umowy o współpracy strategicznej. To ważny etap dla modernizacji Marynarki Wojennej RP" – poinformował na Twitterze resort obrony.

Polska Grupa Zbrojeniowa poinformowała, że konsorcjum powołane do budowy fregat zawarło umowy o strategicznej współpracy z firmami Babcock oraz brytyjskimi oddziałami grup Thales i MBDA. PGZ dodała, że podpisanie umowy "rozpoczyna fazę przygotowania do produkcji w programie pozyskania trzech wielozadaniowych fregat dla Marynarki Wojennej RP".

Kandydatami na dostawców platformy fregaty były: brytyjska firma Babcock z AH140, niemiecka Thyssenkrupp Marine Systems proponująca projekt MEKO A-300 PL i hiszpańska grupa stoczniowa Navantia z konstrukcją F100. W połowie lutego z postępowania odpadli Hiszpanie, do dalszego etapu MON zakwalifikowało firmy z Wielkiej Brytanii i Niemiec.

PGZ przypomniała, że "w wyniku analiz materiałów dostarczonych przez Konsorcjum PGZ-Miecznik w grudniu 2021 r. Siły Zbrojne RP dokonały preselekcji preferowanych dostawców projektu platformy oraz systemu walki dla nowych wielozadaniowych okrętów Marynarki Wojennej RP". "W toku negocjacji Konsorcjum PGZ-Miecznik zawarło umowy o współpracy strategicznej z dostawcami pierwszego wyboru – firmami Babcock, Thales UK oraz MBDA UK" – poinformowała Grupa.

Reklama

"Porozumienia, jakie dotychczas zawarliśmy z kluczowymi dostawcami projektu nowych fregat dla naszej Marynarki Wojennej, jak i kluczowych komponentów systemu walki, w tym obrony przeciwlotniczej, gwarantują, że okręty te powstaną w Polsce, zostaną tu wyposażone oraz uzbrojone, i będą reprezentować interesy naszego państwa na morzach i oceanach" – powiedział cytowany w komunikacie PGZ prezes Grupy Sebastian Chwałek.

Zapewnił, że Grupa dokłada starań, "by jak najszybciej realizować kolejne etapy tego strategicznego dla wojska, jak i dla przemysłu programu".

Umowy regulują kwestie współpracy między Konsorcjum PGZ-Miecznik a zagranicznymi partnerami.

Firma Babcock dostarczy projekt platformy okrętu Arrowhead 140 "oraz szeroki zakres wiedzy i technologii pozwalający na budowę tych jednostek w PGZ Stoczni Wojennej oraz Remontowej Shipbuilding" – zapowiedziała PGZ.

Thales, odpowiadający za zintegrowany system walki (ZSW), oraz grupa MBDA, która dostarczy systemy obrony przeciwlotniczej, będą współpracować z PGZ Stocznią Wojenną i OBR Centrum Techniki Morskiej, które wskazano jako centrum kompetencji.

Kolejne etapy zakładają przygotowanie zaktualizowanego przemysłowego studium wykonalności (PSW) oraz projektu wstępnego okrętów, który określi ostateczną konfigurację fregaty dla Polski. "Równocześnie uruchomione zostaną prace związane z transferem technologii i wiedzy oraz przygotowywaniem potencjału do rozpoczęcia produkcji prototypu okrętu Miecznik wraz z ZSW – pierwszej jednostki z serii" – zapewniła PGZ.

Umowę dotycząca wyboru projektu trzech fregat zwarły w lipcu ub. r. Inspektorat Uzbrojenia MON i konsorcjum PGZ-Miecznik. Konsorcjum otrzymało zadanie przygotowania trzech projektów koncepcyjnych, z których miała zostać wybrana koncepcja uznana za najlepszą pod względem wymagań wojska i kosztów.

Fregaty mają zostać zbudowane w polskich stoczniach we współpracy z partnerem zagranicznym, Pierwszy okręt ma zostać zbudowany do czerwca 2028 r., drugi do 2033, trzeci nie później niż w sierpniu 2034. Zgodnie z harmonogramem budowa okrętów ma się rozpocząć w 2023 roku.

Fregaty mają m.in. zabezpieczać szlaki żeglugowe i infrastrukturę krytyczną, a także uczestniczyć w działaniach sojuszniczych, np. w ramach Stałych Zespołów Okrętów NATO.

W skład konsorcjum PGZ-Miecznik weszły PGZ, należąca do PGZ Stocznia Wojenna oraz Remontowa Shipbuilding. Partnerami zagranicznymi w projekcie zostały firmy Babcock, Thales UK oraz MBDA UK.

Brytyjscy dostawcy projektu Miecznika: Zapewnimy znaczny udział polskiego przemysłu

Wsparcie polskiego przemysłu przez transfer wiedzy i technologii zadeklarowali przedstawiciele brytyjskich firm Babcock i Thales, wskazanych jako partnerzy w programie fregaty Miecznik.

Polska Grupa Zbrojeniowa poinformowała w piątek, że partnerami konsorcjum PGZ-Miecznik, zawiązanego w celu budowy okrętu, zostały firmy Babcock – dostawca platformy fregaty Arrowhead 140 oraz brytyjskie oddziały grup Thales (zintegrowany system zarządzania walką) i MBDA (uzbrojenie). Konsorcjum podpisało w piątek pakiet umów o strategicznej współpracy z brytyjskimi firmami.

Agencja Uzbrojenia MON wybrała Arrowhead 140 (AH140) firmy Babcock spośród trzech ofert na dostarczenie projektu platformy okrętowej, zaproponowanych wstępnie przez Konsorcjum PGZ-Miecznik w lipcu 2021 roku.

Firma Babcock zapowiedziała, że "skupi się teraz na fazie szczegółowego projektowania i planowania integracji systemów, mającej zakończyć się w 2022 roku".

"Zamówienie przez Agencję Uzbrojenia trzech fregat od Konsorcjum kierowanego przez PGZ w ramach programu Miecznik zapewni Polsce pozyskanie suwerennych zdolności do zwalczania zagrożeń zarówno powietrznych, jak i morskich w celu zabezpieczenia polskich interesów morskich i oceanicznych, a także do wspierania przez Polskę działań operacyjnych na morzu w ramach członkostwa Polski w NATO" - oświadczyła firma Babcock w przesłanym PAP komunikacie.

Zadeklarowała, że zapewni konsorcjum "szerokie wsparcie w budowie trzech fregat opartych o projekt AH140 w polskich stoczniach, przez lokalnych pracowników i ze znacznym udziałem polskich dostawców i przy wykorzystaniu globalnego łańcucha dostaw firmy Babcock".

"Po pomyślnym zakończeniu fazy projektowej, Babcock wesprze budowę fregat w Polsce w ramach realizacji umowy licencyjnej na wykonanie projektu platformy oraz poprzez szeroki transfer wiedzy i technologii w celu optymalizacji polskich zdolności stoczniowych i przemysłowych" – zapowiedziała.

Przypomniała, że Polska jest – po Wielkiej Brytanii i Indonezji – trzecim krajem, który wybrał firmę Babcock jako dostawcę projektu platformy dla swojego programu fregat. Wielka Brytania i Indonezja wybrały AH140 jako projekt bazowy programów budowy swoich fregat odpowiednio w 2019 i 2021 roku.

Babcock podkreśliła, że "współpracuje ściśle z rządem Wielkiej Brytanii, promując eksportowy wariant fregaty AH140 i jej zdolności interoperacyjne pośród marynarek wojennych na całym globie". Zapewniła, że projekt bazowy AH140 "można skonfigurować tak, aby spełniała szeroki zakres wymagań dotyczących działań operacyjnych na morzu, bez względu na to, gdzie na świecie są one prowadzone".

Dyrektor generalny Babcock David Lockwood zapewnił, że projekt fregaty Arrowhead 140 można dostosować do potrzeb Marynarki Wojennej RP. Zwrócił uwagę na "wieloletnie doświadczenie" firmy w projektowaniu i budowie okrętów, oraz "brytyjski kunszt i myśl inżynieryjną".

"Cieszymy się na współpracę z Polską, która rozwija i zwiększa swoje zdolności w przemyśle stoczniowym, tworząc przy okazji realne korzyści społeczne i ekonomiczne w kraju. Oprócz dostarczenia najwyższej klasy fregaty, która znacząco przyczyni się do pozyskania suwerennych zdolności obronnych Polski, jest to również dowód na nasze znaczące zaangażowanie w nawiązanie długoterminowego partnerstwa przemysłowego pomiędzy Wielką Brytanią a Polską" – dodał.

"Polska jest jednym z naszych najstarszych i najbliższych sojuszników, z którym kontynuujemy wspólne działania na rzecz nieustającego wzmacniania naszego partnerstwa w celu odstraszania przyszłych zagrożeń" – powiedział cytowany w komunikacie firmy minister ds. zamówień obronnych Wielkiej Brytanii Jeremy Quin.

Wzmocnienie potencjału polskiego przemysłu obronnego zadeklarowała również firma Thales, produkująca system zarządzania walką Tacticos, używany już przez polską Marynarkę Wojenną. "Thales będzie współpracować z członkami Konsorcjum i polskimi partnerami przemysłowymi, by dostarczyć zintegrowane systemy obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej dla nowych fregat, jednocześnie wzmacniając polski przemysł obronny, zarówno w ramach programu Miecznik, jak i poza nim" – zapewniła firma.

Zadeklarowała, że "wykorzysta doświadczenie zyskane dzięki realizacji wcześniejszych umów na rzecz Marynarki Wojennej RP oraz 20-letnie partnerstwo z OBR-CTM, aby zwiększyć wkład polskiego przemysłu w rozwiązania systemów zarządzania walką, zarówno w Polsce, jak i na globalnych rynkach eksportowych".

"Poprzez współpracę z Babcock i przy wsparciu brytyjskiego rządu Thales posłuży się kluczowymi wnioskami z programu Type 31 (fregata AH140 dostosowana do wymagań Royal Navy) realizowanego w Wielkiej Brytanii, aby zmniejszyć ryzyko i ułatwić drogę do odbioru okrętów. Plany Polski dotyczące fregat Miecznik zapewnią zwiększenie możliwości okrętu, które będą interesujące dla sił morskich innych państw" – oświadczyła firma. Babcock jest międzynarodową grupą działającą w branżach lotniczej, obronnej i bezpieczeństwa, najważniejszym obszarem jej działalności jest sektor morski.

Podkreśliła, że system zarządzania walką (m.in. ocena sytuacji i sterowanie uzbrojeniem) Tacticos został zastosowany na ponad 200 platformach morskich 25 państw, a dzięki otwartej architekturze można go bez problemu integrować z rozwiązaniami innych producentów i dostosowywać do nowych potrzeb.

Prezes Thales w Wielkiej Brytanii Alex Cresswell wyraził przekonanie, że wybór przyniesie korzyści obu państwom. "Jesteśmy dumni, że zostaliśmy wybrani do tego dużego przedsięwzięcia. Wzmacnia to nasze relacje z Marynarką Wojenną RP, które sięgają okrętów rakietowych typu Orkan czy okrętu patrolowego ORP Ślązak" – powiedział wiceprezes Thales ds. systemów nawodnych Gerben Edelijn. "Z niecierpliwością czekamy na współpracę z polskim przemysłem, by móc wesprzeć Marynarkę Wojenną w zadaniu ochrony suwerenności Polski" – dodał.

"Dołożymy wszelkich starań, aby spełnić wymagania – zarówno operacyjne, jak i przemysłowe. We współpracy stawiamy zawsze na dialog i dążymy do dostarczania usług na najwyższym możliwym poziomie. Mamy nadzieję na dalszy rozwój współpracy z polskim przemysłem i udany transfer technologii" – powiedziała prezes Thales Polska Magdalena Nizik.

Fregaty typu Miecznik, których platformę i systemy dostarczą partnerzy zagraniczni, mają zostać zbudowane w polskich stoczniach. Pierwszy okręt ma zostać zbudowany do czerwca 2028 r., drugi do 2033, trzeci nie później niż w sierpniu 2034. Zgodnie z harmonogramem budowa okrętów ma się rozpocząć w 2023 roku.