Od 1 czerwca w życie weszły nowe przepisy regulujące badania techniczne pojazdów w Polsce. Te zmiany wprowadzają innowacyjne rozwiązania w zakresie zatrzymywania dowodów rejestracyjnych, co zmienia procedury obowiązujące dotychczas w Stacjach Kontroli Pojazdów.
Badanie techniczne: Wirtualne zatrzymywanie dowodów rejestracyjnych
Jedną z nowości, która zaskoczyć może wielu kierowców, jest zmiana zasad zatrzymywania dowodu rejestracyjnego przez diagnostów. Od teraz, zamiast fizycznego zatrzymywania dokumentu na Stacji Kontroli Pojazdów (SKP), procedura będzie odbywać się w sposób wirtualny. To oznacza, że diagnosta dokona wpisu o zatrzymaniu dokumentu w Centralnej Ewidencji Pojazdów, a kierowca otrzyma dowód z powrotem bez potrzeby fizycznej wymiany dokumentów. Zwrot wirtualny zostanie wykonany zaraz po pozytywnym wyniku badania.
Ponadto, zgodnie z nowymi przepisami, diagności nie mają już uprawnienia do zatrzymywania dowodów rejestracyjnych, które są nieczytelne lub zniszczone. Odpowiedzialność za interwencje w takich przypadkach została przekazana policji.
Badanie techniczne: Za co zatrzymanie dowodu rejestracyjnego?
W trakcie przeglądu technicznego diagnosta szczegółowo ocenia kondycję pojazdu. W zależności od rodzaju i skali stwierdzonych defektów, może podjąć decyzję o zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego. Wśród usterek wyróżniamy te drobne, które nie wpływają na wynik badania, oraz poważne i niebezpieczne, które mogą skutkować negatywną oceną.
Niebezpieczne usterki to te, które stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego lub łamią przepisy dotyczące ochrony środowiska. Pośród usterek, które mogą wymagać zatrzymania dokumentu, znajdziemy m.in.:
- brak tablic rejestracyjnych,
- uszkodzone lub nieczytelne tablice rejestracyjne,
- niewłaściwe tablice rejestracyjne umieszczone niezgodne z przepisami, na przykład małe “amerykańskie” tablice w standardowych miejscach.
Badanie techniczne: Co robić, gdy pojazd nie przejdzie badania?
Jeśli pojazd nie przejdzie pozytywnie przeglądu technicznego z powodu poważnych usterek, kierowca otrzyma zaświadczenie uprawniające go do poruszania się po drogach publicznych przez okres 14 dni - czas, który powinien wystarczyć na naprawę pojazdu. W przypadku ponownego badania technicznego koszt wynosi 21 złotych za każdy badany element.