Zakłócenia spowodowane pandemią doprowadziły do zakłóceń w handlu międzynarodowym, przez co ucierpiały europejskie porty. W 2020 r., pierwszym roku pandemii, europejskie porty przeładowały o 7,3 proc. towarów mniej niż w 2019 r.. Kolejny rok przyniósł już ożywienie. W 2021 r. było o 3,9 proc. lepiej niż w pierwszym roku pandemii.

Holandia pozostaje głównym krajem transportu towarów drogą morską

Pod względem przeładunku towarów przewożonych droga morską największym krajem w UE w 2022 r. jest Holandia. Holenderskie porty (Rotterdam, Amsterdam i Zelandia) obsłużyły w 2022 r. 565 mln ton towarów, o 9 mln ton więcej niż w 2021 r. Masa towarów przeładowanych w holenderskich portach stanowiła 16 proc. całkowitego wolumenu obsłużonych towarów drogą morską w ubiegłym roku w UE.

Reklama

Największe porty w UE

Rotterdam w Holandii (427 mln ton), Antwerpia-Brugia w Belgii (254 mln) i Hamburg w Niemczech (103 mln), wszystkie położone na wybrzeżu Morza Północnego, utrzymały w 2022 r. pozycje trzech największych portów UE, zarówno pod względem masy brutto przeładowanych towarów, jak i wolumenu dużych kontenerów obsłużonych w portach.

Polska ze wzrostem masy przeładowanych towarów

W gdańskim porcie w 2022 r. przeładowano 63,135 mln ton towarów, podczas gdy rok wcześniej było to ponad 45 mln ton, co oznacza wzrost na poziomie 40,3 proc. (+18,1 mln ton).

Kolejne były porty w Kartagenie w Hiszpanii (+17,3 proc.) oraz w rumuńskiej Konstancy (+15,2 proc.).

W porównaniu z 2021 r. liczba przeładowanych ton w 2022 r. najbardziej spadła w greckim porcie w Pireusie (-8,8 proc.), Bremerhaven w Niemczech (-8,6 proc.) i Walencji w Hiszpanii (-7,1 proc.).