"Zakładamy, że większość tych linii ruszy od 1 września, taki jest cel dzisiejszych umów" - powiedział Bittel w rozmowie z ISBnews, po podpisaniu umów przez pierwsze samorządy z województwa mazowieckiego.

"W tej chwili, bez ostatecznych danych z dwóch województw, uruchomionych będzie blisko 1 400 linii komunikacyjnych w całej Polsce, o pracy eksploatacyjnej 18 mln wozokilometrów" - dodał wiceminister.

Wcześniej podczas konferencji prasowej mówił, że dzisiejsze umowy to dopiero początek, bo na pewno wiele samorządów przygląda się dzisiejszemu wydarzeniu i będzie obserwowało, jak będą funkcjonować nowe połączenia.

"Dziś możemy powiedzieć, że realizujemy deklarację o przeciwdziałaniu wykluczeniu komunikacyjnemu. Bez dobrej komunikacji zbiorowej nie ma szansy na realizację zrównoważonego rozwoju. Dziś w całym kraju podpisane będą umowy na wiele linii komunikacyjnych, na trasach wykreowanych we współpracy rządu i samorządów" - powiedział Bittel podczas konferencji prasowej.

"To pierwsze, symboliczne, ale bardzo ważne umowy" - dodał wojewoda mazowiecki Zdzisław Sipiera.

W ramach naboru do Funduszu Rozwoju Przewóz Autobusowych do samego wojewody mazowieckiego samorządy złożyły 40 wniosków, w tym 19 powiatów i 21 gmin. W sumie wnioski objęły 240 lokalnych połączeń, o łącznej długości 7 420,8 km. Wnioski opiewają na szacunkową kwotę ponad 2,6 mln zł, podał Urząd Wojewódzki.

Wnioski złożyły powiaty: przysuski, wołomiński, grójecki, białobrzeski, białobrzeski (w porozumieniu z grójeckim), węgrowski, żyrardowski, ostrołęcki, płocki, przasnyski, garwoliński, ciechanowski, ostrowski, sokołowski, makowski, wyszkowski, łosicki, legionowski.

Wnioski złożyły też gminy: Rybno, Troszyn, Karczew, Regimin, Grójec, Pułtusk, Górzno, Kołbiel, Miastków Kościelny, Nowy Duninów, Żelechów, Staroźreby, Pilawa, Czarnia, Nasielsk, Słupno, Leoncin (w porozumieniu z gminą Czosnów), Tarczyn, Myszyniec, Raszyn, Pomiechówek.

Pod koniec lipca Ministerstwo Infrastruktury informowało, że spodziewa się, iż pierwsze połączenia uruchamiane dzięki Ustawie o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych zostaną uruchomione od 1 września br. Resort zawarł wtedy z wojewodami porozumienia regulujące zasady współpracy przy realizacji postanowień Ustawy.

Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej weszła w życie w połowie lipca 2019 r. Ma pozwolić na odtwarzanie połączeń, które zniknęły w ostatnich 20 latach, a przez to służyć pobudzeniu przedsiębiorczości oraz zwiększeniu szans biznesu na tworzenie nowych miejsc pracy.

W 2019 r. na przywracanie połączeń autobusowych rząd przeznaczy 300 mln zł, a w każdym kolejnym roku po 800 mln zł. Dzięki temu obywatele z mniejszych miejscowości, do których dojazd był utrudniony lub niemożliwy, będą mogli dotrzeć środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia.

Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej jest państwowym funduszem celowym, którego dysponentem jest minister do spraw transportu. Obsługę Funduszu na zasadach określonych w umowie z jego dysponentem będzie prowadził Bank Gospodarstwa Krajowego.

>>> Czytaj też: Ratowanie PKS-ów nie uda się. Samorządy nie chcą rządowej kasy na odbudowę linii