Zgodnie przyjętymi założeniami oprócz budynku magazynowego o powierzchni blisko 2,7 tys. m kw. powstanie też część biurowa licząca ok. 1,2 tys. m kw., a także budynek kontroli dostaw. Przewidziano również budowę wewnętrznych dróg dojazdowych, parkingów, placów, chodników, jak również infrastrukturę techniczną, energetyczną, telekomunikacyjną i wodno-kanalizacyjną.

Nowe obiekty będą zlokalizowane w lotniczej i ogólnodostępnej części lotniska.

Inwestorem przedsięwzięcia jest spółka Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków–Balice. Jak podkreślił we wtorek jej prezes Radosław Włoszek, ogłoszenie przetargu jest kolejną fazą realizacji tej inwestycji.

Reklama

„Mamy nadzieję, że już w połowie nowego roku 2021 rozpoczniemy budowę terminala Cargo będącego ważną częścią Planu Generalnego, który staje się wielką szansą dla odbudowania gospodarki Krakowa i Małopolski po pandemii” - zapowiedział prezes.

Według niego większy i nowocześniejszy terminal, pozwoli spełnić wymagania ruchu cargo oraz umożliwi przeniesienie ruchu samochodów ciężarowych z bezpośredniego otoczenia terminala pasażerskiego oraz wewnętrznego układu komunikacyjnego.

Jego zasadniczą funkcją będzie obsługa frachtu cargo samochodowo-lotniczego. Oprócz obsługi cargo, obiekt (wraz z zagospodarowaniem terenu) służyć będzie do obsługi i kontroli zaopatrzenia oraz pojazdów wjeżdżających na teren strefy zastrzeżonej portu lotniczego.

W części biurowej zlokalizowane będą m.in. pomieszczenia agentów handlingowych, spedytorów, służb operacyjnych portu lotniczego, Straży Granicznej i Urzędu Celnego.

Ogólnodostępna strefa przedpola terminala cargo skomunikowana zostanie z drogą wojewódzką nr 774 i w jej obrębie zlokalizowane będą parkingi, chodniki oraz dojazdy.

Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsłużonych pasażerów i największym portem regionalnym. W ubiegłym roku przyjął ponad 8,4 mln podróżnych.

Z powodu epidemii koronawirusa obiekt był zamknięty od połowy marca do 1 czerwca. W lecie lotnisko zaczęło odbudowywać statystyki pasażerów – o ile w czerwcu było ich 14,4 tys., to w rekordowym sierpniu – ponad 309,1 tys. Od września liczba obsłużonych osób zaczęła znów spadać. W listopadzie obsłużono 60 tys. pasażerów.

W zimowym rozkładzie lotów, który obowiązuje od ostatniego weekendu października, krakowskie lotnisko posiada 90 połączeń do 65 portów lotniczych. Oferuje je 15 linii lotniczych.