W tym roku spółka PKP S.A planuje wydać na modernizację dworców ponad 50 mln zł. Zamierza wykorzystać wszystkie możliwe dostępne źródła finansowania pochodzące z funduszów własnych, od firm prywatnych, z funduszy UE oraz z budżetu państwa. Plan inwestycyjny zakłada przed Euro 2012 modernizację łącznie 40 dworców.

Projekty i fundusze

W styczniu i marcu 2009 r. PKP S.A. podpisała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) pre-umowy dotyczące przygotowania projektów indywidualnych dla dworców w Gdyni, Krakowie i Wrocławiu. Spółka potwierdza, że stan realizacji tych projektów jest zgodny z przekazanymi harmonogramami do CUPT i spółki PL2012. Rozstrzygnięte zostały już postępowania przetargowe na wykonanie dokumentacji technicznej i wykonawczej dla tych budowli. Kolejne sześć dworców spółka PKP zamierza wyremontować z udziałem firm deweloperskich, będą to Poznań, Łódź Fabryczna, Sopot, Katowice, Warszawa Zachodnia, Szczecin. Wartość tych inwestycji wynosi ponad 4 mld zł a ich rozpoczęcie przewiduje się w 2010 r. Na liście obiektów do modernizacji z pomocą budżetu państwa znajdują jeszcze się 33 dworce m.in. Radom, Leszno, Warszawa Wschodnia, Zawiercie. Realizacja tych projektów potrwa jednak kilka lat i uzależniona będzie od planów budżetowych. Z pewnością dodatkowe fundusze mogłyby zasilić budżety inwestycyjne, jeśli dworce kolejowe traktowane byłyby jako element infrastruktury kolejowej. Wówczas każdy z przewoźników korzystający z tej infrastruktury wnosiłby opłaty, podobnie jak za korzystanie z torów kolejowych. Niestety brak jest uregulowań prawnych, wymuszających pobieranie takich opłat od wszystkich przewoźników, którzy korzystają z dworców kolejowych.

Możliwe opóźnienia

Reklama
Czas trwania procesu budowlanego uzależniony jest od wielu czynników takich jak stopień skomplikowania projektu, solidność wykonawców robót, a często także od warunków atmosferycznych. W znacznym stopniu proces ten uzależniony jest od spełnienia wymogów obowiązujących przepisów prawa, a także podejścia urzędników wydających stosowne decyzje. Przykładem może być wydzielenie dworców z terenów zamkniętych (procedura trwa około jednego roku) lub uregulowanie stanu prawnego nieruchomości.
– W urzędach wojewódzkich jest złożonych przez PKP S.A kilka tysięcy wniosków o uwłaszczenia w całej Polsce. Wnioski te czekają na rozpatrzenie nieraz kilka lat i przez to inwestycje spółki bywają opóźnione – mówi Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP S. A..
Obwarowanie projektów inwestycyjnych przepisami i różnego rodzaju instytucjami kontrolującymi jest tak duże, że zdarza się iż zespół pracujący nad realizacją projektu zajmuje się w dużym stopniu biurokracją i obsługą kontroli. Do tego dochodzą inne problemy, jak uwarunkowania techniczne związane z ruchem pociągów. Widoczne jest to szczególnie w przypadku dworców warszawskich. Realizacja ich modernizacji wymaga skoordynowania poszczególnych projektów modernizacji z liniami kolejowymi oraz reorganizacją ruchu kolejowego w tym zabezpieczenie tras objazdowych.

Zmiany w prawie

Co prawda ostatnia nowelizacja prawa budowlanego oraz wprowadzona pod koniec 2008 r. specustawa kolejowa wyeliminowały część problemów prawno – organizacyjnych. Chociażby jak ubieganie się o pozwolenie na budowę dotyczącego niektórych prac remontowych i modernizacyjnych. W przypadku robót budowlanych nie wymagających pozwolenia na budowę wymagane jest obecnie tylko zgłoszenie zamiaru wykonania robót do właściwego organu. W przypadku braku sprzeciwu po okresie 30 dni od dnia złożenia zgłoszenia można przystąpić do realizacji robót. Jednak zmian jest zbyt mało i nadal biurokracja zabija szereg inwestycji wydłużając ich czas realizacji o co najmniej połowę (na przygotowanie inwestycji modernizacji dworca potrzeba nawet do 5 lat, zaś na przeprowadzenie robót do 3 lat).
Fundusze na remonty dworców
● ze środków własnych PKP S.A.
● z funduszy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
● z budżetu państwa
● od prywatnych inwestorów