W zanadrzu Rosjanie mają jeszcze jedną ofertę, bardziej polityczną niż biznesową – to nakłonienie Francuzów do bezprecedensowej współpracy w sferze militarnej.

Putin chce w Paryżu rozmawiać z przedstawicielami Electricite de France, największego w Europie producenta energii, oraz GDF Suez na temat projektów rosyjskich gazociągów w Europie, a także roli francuskiego koncernu Renault w uzdrowieniu branży samochodowej w Rosji. 

Bloomberg podkreśla, że od czasu wyboru prezydenta Nicolasa Sarkozy w 2007 roku stosunki między obu krajami uległy zacieśnieniu. Francuski koncern naftowy Total przyłączył się do Gazpromu w rozwijaniu złoża Sztokman pod kręgiem polarnym, a Renault, drugi koncern samochodowy w Europie, kupił 25 proc. udziałów rosyjskiego koncernu AvtoVAZ, producenta aut Łada. 

Podczas swoich dwóch kadencji na fotelu prezydenta Rosji Putin wykorzystał relacje osobiste z przywódcami Niemiec i Włoch dla ułatwienia rozwoju stosunków gospodarczych z naciskiem na sektor energetyczny. Były kanclerz Niemiec, Gerhard Schroeder zasiada w radzie nadzorczej konsorcjum budującego dla Gazpormu gazociąg Nord Stream, a premier Włoch Silvio Berlusconi jest największym w Europie zwolennikiem gazociągu South Stream, który ma przebiegać na dnie Morza Czarnego, w którym włoski koncern ENI ma 50 proc. udziału.

Gdyby GDF został udziałowcem Gazociągu Północneho, a EDF uczynił to samo w przypadku południowej magistrali, wówczas Gazprom uzyskałby więcej sojuszników dla realizacji swoich projektów. 

„Kreml wykorzystuje bilateralizację, to tradycyjny instrument rosyjskiej dyplomacji” – ocenia Thomas Gomart, dyrektor Rosyjskiego Centrum we Francuskim Instytucie Stosunków Międzynarodowych w Paryżu – „Rosjanie korzystają z handlowych i osobistych powiązań zadzierzgniętych przez Gazprom z koncernami w poszczególnych krajach”. 

Sarkozy, którego zresztą nie będzie w Paryżu podczas wizyty Putina, bo odbywa zagraniczne podróże, już dawno doszedł do wniosku, ze z Rosją lepiej współpracować, niż ją izolować” – podkreśla Gomart. 

Odrębne porozumienie z Renault ma określić rolę francuskiej firmy w transformacji AvtoVAZ w konkurencyjnego producenta samochodów. Rosyjski rząd zachęca Renault do przejęcia pakietu kontrolnego nad rosyjską firmą.