“Jesteśmy rozczarowani naszą marzą, rozczarowani rentownością, musimy więc jeszcze wykonać wiele pracy” – powiedział Brian Gladden, szef finansów Dell Inc. po odnotowaniu przez spółkę 4,8-proc. spadku zysku w czwartym kwartale.

Marża, która stanowi odsetek wpływów ze sprzedaży po odliczeniu kosztów produkcji, wyniosła 17,4 proc. , poniżej 18-proc. progu prognozowanego przez analityków.

Według Gladdena powodem jest niska cena sprzedawanych pecetów i wysokie ceny chipów komputerowych. Niższa marża zepchnęła na plan dalszy fakt, że w czwartym kwartale sprzedaż wzrosła w porównaniu z poprzednim rokiem po raz pierwszy od sześciu kwartałów.

CZYTAJ TAKŻE: Rośnie sprzedaż komputerów firmy Acer, a spada Dell

Reklama

Zysk netto spadł do 334 mln dolarów w porównaniu z 351 mln dolarów sprzed roku. Sprzedaż wzrosła o 16 proc. do 14,9 mld dolarów, podczas gdy analitycy szacowali 13,8 mld dolarów.

Akce Della potaniały o 6,2 proc do 13,53 dolarów za jeden papier, wcześniej podczas sesji zeszły do stawki 13,47 dolarów, co stanowiło największą redukcję od trzech miesięcy.

„Mamy wyższe przychody, ale nie widać tego w zyskach. Powstaje pytanie, na czym polega potencjał rentowności w tym modelu (biznesu)” – mówi Shannon Cross, analityk z Cross Research z Livingston, w stanie New Jersey.

Założyciel firmy Michael Dell, który trzy lata temu znowu objął stanowisko dyrektora wykonawczego spółki, forsuje strategię odchodzenia od wyłącznej produkcji tanich pecetów i promuje sprzedaż bardziej rentownych produktów. Postawienie na zyski przed udziałem w rynku zepchnęło Della na trzecią pozycję w branży za Hewlett-Packardem i tajwańskim Acerem. W zeszłym roku Dell także przejął firmę Perot Systems Corp. za 3,9 mld dolarów, żeby utorować drogę do segmentu usług komputerowych.

ikona lupy />
Dell wytwarzany w Szanghaju / Bloomberg