Sprzedażą leków na polskim rynku wciąż najczęściej zajmują się niewielkie, rodzinne placówki w żaden sposób niepowiązane z dużymi graczami. Potężne grupy apteczne, w których działają apteki o różnej strukturze własnościowej, chcą to zmienić. Tylko Dbam o Zdrowie skupiająca wokół siebie już 2 tys. podmiotów planuje powiększyć grupę o 500 aptek. – Będziemy zachęcać do skorzystania z naszego programu lojalnościowego, ale także do franczyzy – mówi Dziennikowi Gazecie Prawnej Karol Piasecki, prezes DoZ. Charakterystyczne apteki z pomarańczowym szyldem w 2009 roku odwiedziło w sumie 60 mln klientów. Spółka DoZ to dziś jeden z największych dostawców usług farmaceutycznych.
Mocarstwowe plany ma także Torfarm, do którego należy marka Świat Zdrowia oraz Apteka Dobrych Cen zrzeszająca w sumie 2,5 tys. niezależnych aptek. W 2010 roku Torfarm chce rozpocząć współpracę z kilkoma setkami nowych aptek. – Sieci apteczne rosną w siłę, a dla niezależnych aptekarzy Świat Zdrowia jest bezpieczną i efektywną możliwością rozwoju – mówi Wojciech Rosicki, prezes Świata Zdrowia.
Duzi gracze oferują pojedynczym aptekom wykorzystanie efektu skali. O co chodzi? – Udostępniamy wspólny marketing, promocje marki, grupę zakupową umożliwiającą tańsze zaopatrzenie w leki, szkolenia dla personelu, wsparcie informatyczne – wymienia Karol Piasecki. Te działania mogą się przełożyć na niższe ceny w aptekach.
Przede wszystkim jednak rodzinne placówki mogą znacznie zwiększyć obroty dzięki programom lojalnościowym. Na przykład Dbam o Zdrowie uruchomiło w 2010 roku dwa takie programy: Senior oraz Dla mamy i maleństwa. Ten pierwszy może swoim zasięgiem objąć nawet 2 mln osób w wieku powyżej 75 lat. Spółkę zadowoli przyciągnięcie 200 tys. Sieć aptek Mediq rozwijać chce także ACP Pharma, która teraz posiada ich 200. Spółka zamierza się jednak skupić jedynie na franczyzie i otworzyć drugie tyle punktów.
Reklama
Eksperci podkreślają, że łączenie aptek w sieci to idealny sposób dla firm na dalszy rozwój. – Pozwala też na utrzymanie wysokiej sprzedaży produktów przez jej organizatorów oraz na zwiększenie liczby stałych odbiorców. Trzeba pamiętać, że organizatorami sieci są głównie dystrybutorzy leków – zauważa Michał Wiśniewski z firmy doradczej Profit System. Dbam o Zdrowie należy do holdingu CEPD, który jest częścią Polskiej Grupy Farmaceutycznej, giełdowego potentata na hurtowym rynku farmaceutycznym. Udział CEPD w sprzedaży Grupy PGF zbliża się już do 30 proc. i grubo przekracza 1 mld zł.
Według ekspertów z firmy Euler Hermes w 2010 roku po raz pierwszy od lat liczba wszystkich aptek się zmniejszy. Powód – niewystarczająca rentowność rodzinnych aptek.
ikona lupy />
Będzie więcej przyjęć / DGP