PKN Orlen wygrał kolejny przetarg na tzw. miejsca obsługi podróżnych (MOP). Spółka Autostrada Wielkopolska wybrała tę sieć do budowy na A2 stacji paliw w miejscowościach Gliniec i Sosna niedaleko Świecka.

>>> Czytaj też: Ograniczenie dostaw gazu nie zakłóci produkcji PKN Orlen

Orlen ma już 17 miejsc w Polsce, na których już prowadzi lub wkrótce będzie miał MOP-y, co daje mu ponad 47-proc. udział w tym najbardziej intratnym segmencie rynku paliwowego.

Koncerny walczą o zyski

Reklama
Krzysztof Romaniuk, dyrektor w Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, przyznaje, że o autostrady biją się wszystkie największe sieci. – To nie tylko prestiż i promocja marki, ale też gigantyczne obroty – tłumaczy. Zyski ze sprzedaży na stacjach MOP są przeciętnie 2 – 3 razy większe niż w przypadku innej lokalizacji. Szacuje się, że przeciętny punkt tankowania w Polsce sprzedaje około 2 mln litrów rocznie, te najlepsze – 4 mln. Tymczasem placówki oferujące paliwa przy autostradach są w stanie sprzedać nawet ponad 5 mln litrów rocznie.

>>> Polecamy: Budowa nowych dróg zrujnuje państwo

To kusząca perspektywa dla wszystkich koncernów. W przetargach na MOP-y ostro walczą Orlen, Lotos, Shell, BP i Statoil. – Widzimy duży potencjał w tym rynku – przyznaje Krystyna Antoniewicz-Sas ze Statoil Poland.
Koncern ten jednak jako jedyny spośród największych w kraju nie zdołał wygrać w przetargu o ani jednego MOP-a. Dynamicznie na tym rynku rozwijają się natomiast poza Orlenem Grupa Lotos (GL) i Shell. Ta pierwsza ma już przyznanych 11 lokalizacji, a teraz uczestniczy w czterech przetargach na kolejne siedem MOP-ów. – Plan do 2015 roku zakłada, że będziemy mieli co najmniej 22 takie stacje – zapowiadał miesiąc temu Maciej Szozda, wiceprezes GL.

>>> Czytaj także: Nie zdążymy z budową autostrad na Euro 2012 - oto zagrożone odcinki

Shell nie zamierza jednak oddać pola – koncern jest liderem na europejskim rynku autostrad, ma około 650 stacji tego typu. W Polsce deklaruje, że będzie walczył w każdym przetargu na MOP-y, czy to przy autostradach, czy też przy drogach szybkiego ruchu. Na razie bezkonkurencyjny jest jednak Orlen.

Orlen zdominował A2

– Budowa MOP-ów jest dla koncernu ważnym elementem strategii rozwoju sieci. Uczestniczymy we wszystkich ogłaszanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz koncesjonariuszy przetargach – mówi „DGP” Marek Podstawa, dyrektor wykonawczy ds. sprzedaży detalicznej w Orlenie.
Nie chce zdradzić, jaki jest planowany docelowy udział spółki w tym rynku. – Obecnie nie jest jeszcze znany całoroczny harmonogram terminów postępowań GDDKiA. Zainteresowanie posiadaniem tego typu obiektów na rynku jest bardzo wysokie. Wszystko więc będzie zależeć od liczby wygranych przetargów – dodaje. Orlen dysponuje 14 działającymi już MOP-ami, z czego cztery uruchomił w 2010 roku (przy A2 i A4). – Piętnasty obiekt jest w budowie, ale będzie gotowy jeszcze w tym roku – dodaje Marek Podstawa.
Według planu kolejne dwa MOP-y Orlenu przy A2 ruszą w marcu 2012 r. Stacje powstaną na części A2 zarządzanej przez spółkę Autostrada Wielkopolska II (AW II). Orlen zmonopolizował ten odcinek drogi. Pozostałe sześć stacji na 150-km odcinku należącym do AW II również należy do płockiego koncernu.
Zofia Kwiatkowska z AW II nie chce potwierdzić naszych informacji o zwycięstwie Orlenu w Glińcu i Sośnie. – Oficjalne rozstrzygnięcie konkursu nastąpi dopiero w przyszłym tygodniu – twierdzi. Z naszych informacji wynika, że żaden uczestnik przetargu nie zaskarżył jego wyników. Umowa z Orlenem ma być podpisana w marcu.

Trzy klasy MOP-ów

Ich budowę reguluje rozporządzenie ministra transportu z 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Zgodnie z przepisami odległość między MOP-ami na autostradach powinna sięgać minimum 15 km, na drogach ekspresowych nie mniej niż 10 km. Są trzy rodzaje MOP-ów: klasy I (wyposażone w parkingi, urządzenia wypoczynkowe i sanitarne oraz obiekty gastronomiczno-handlowe), klasy II (dodatkowo stacja paliw i informacja turystyczna – takie MOP-y zbuduje Orlen w Glińcu i Sośnie) oraz klasy III (tak jak MOP II, a do tego obiekty noclegowe, agendy poczty, banku i biur turystycznych). Sieci stacji, budując MOP-y II i III klasy, współpracują z wyspecjalizowanymi firmami gastronomicznymi i hotelowymi. Np. Orlen i Shell kooperują z międzynarodowym operatorem restauracji – spółką Autogrill. Lotos nawiązał współpracę z siecią McDonald’s. Przyautostradowe hotele z Orlenem budować ma ComfortExpress.