Oto trendy, które w 2013 roku będą kształtować rynek nowoczesnych technologii, mediów i telekomunikacji:

  • W 2013 roku sprzedaż smartfonów na świecie sięgnie 1 mld sztuk. Pod koniec roku liczba ich użytkowników zbliży się do 2 mld, przy czym jeden na pięciu właścicieli smartfonów będzie ich używać do łączenia się z Internetem za pomocą Wi-Fi. 400 mln sztuk tych urządzeń będzie wykorzystywanych jedynie do podstawowych funkcji komunikacyjnych. Czytaj też: Rewolucja na rynku komórek. Plus wprowadza LTE na smartfony
  • „All-you-can-app”, czyli nielimitowany dostęp do aplikacji. W 2013 roku nawet 100 operatorów komórkowych na świecie zdecyduje się na oferowanie usług AYCA w ramach stałych miesięcznych abonamentów. Deloitte ocenia, że usługi te będą kosztować od zera do kilkudziesięciu dolarów miesięcznie.
  • Nie ma obaw, że smartfony i tablety w najbliższym czasie wyprą z rynku komputery osobiste. Jak wynika z prognoz Deloitte, w 2013 roku w użytku będzie aż 1,6 mld pecetów, które będą odpowiadać za 80 proc. ruchu w internecie mierzonego w bitach. Co więcej, 70 proc. godzin spędzanych przy różnego rodzaju urządzeniach przetwarzających dane (PC, smartfonach, tabletach) przypadać będzie na komputery osobiste.
Reklama
  • Reklama podbija tablety i smartfony. Z szacunków Deloitte wynika, że przychody z reklam na smartfony w ciągu nadchodzącego roku wyniosą 4,9 miliardów dolarów, natomiast w przypadku tabletów kwota ta sięgnie 3,4 miliardów dolarów.
  • Deloitte ocenia, że 90 proc. haseł tworzonych w 2013 roku przez użytkowników będzie podatnych na ataki hakerskie. Dlatego zdaniem ekspertów w najbliższej przyszłości upowszechni się tzw. uwierzytelnianie wielopoziomowe – oprócz hasła i loginu, serwisy będą wymagać także wpisania hasła otrzymanego na telefon komórkowy, czy też autoryzacji za pomocą odcisków palców.
  • Większy zasięg LTE. Do końca roku 2013 ponad 200 operatorów w 75 krajach wprowadzi standard LTE do świadczenia komercyjnych usług. Liczba abonentów korzystających z usług szybkiego internetu przekroczy 200 milionów.
  • Najbliższe miesiące przyniosą intensywny rozwój telewizji OTT (z ang. Over the Top TV - ogólnie dostępna telewizja internetowa). W 2013 r. obecni dystrybutorzy i nadawcy będą dostarczać dwa z trzech największych serwisów OTT oferujących programy telewizyjne i filmy.
  • Era telewizji hybrydowej. Z raportu wynika, że w 2013 roku liczba odbiorników umożliwiających korzystanie jednocześnie z telewizji cyfrowej i usług interaktywnych przekroczy 100 milionów. Do końca dekady natomiast zdecydowana większość nowych telewizorów sprzedawanych w krajach rozwiniętych będzie miała taką możliwość. Jak zaznacza Deloitte, w Polsce telewizja hybrydowa dopiero raczkuje – jak na razie tylko TVP i Eska TV oferują taką możliwość.
  • W roku 2013 branża telewizyjna rozpocznie wprowadzanie na rynek telewizji HD nowej generacji w standardzie 4K. technologia ta zapewnia cztery razy wyższą rozdzielczość niż najlepszy stosowany obecnie standard HD.
  • Walka o częstotliwość. Choć w 2013 roku na świecie udostępniane będą dodatkowe zakresy częstotliwości, eksperci Deloitte ostrzegają, że ich niedobory będą się powiększać, szczególnie na obszarach gęsto zaludnionych.
  • Firmy z Fortune 500 na Facebooku. Do końca 2013 roku 90 proc. firm z rankingu Fortune 500 wdroży firmowe platformy społecznościowe. Oznacza to wzrost o 70 proc. w porównaniu z 2011 rokiem.
  • Społecznościowe finansowanie. Zdaniem Deloitte, w 2013 portale zajmujące się społecznościowym pozyskiwaniem kapitału zbiorą 3 mld dolarów – o 100 proc. więcej niż w 2011 roku.