Samo mazowieckie odpowiada za ponad 18 proc. wartości rynku, wynika z raportu firmy badawczo-konsultingowej PMR pt. "Sektor budowlany w Polsce 2014 - Analiza regionalna. Prognozy rozwoju na lata 2014-2016".

"Większość nadchodzących inwestycji drogowych będzie skoncentrowana pod kątem lepszego skomunikowania największych miast - Warszawy (S2, S7 i S8), Krakowa (S7), Wrocławia (S5 oraz dojazdowa do trasy S3), Gdańska (S7 oraz ewentualnie S6), Poznania (S5) oraz Lublina (S17). Plan zakłada spięcie przede wszystkim głównych metropolii, pomijając trasy regionalne" - czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.

Przeczytaj też artykuł o budowie dróg szybkiego ruchu w Polsce: W 2017 r. dorównamy Wielkiej Brytanii

Najwięcej inwestycji będzie na Mazowszu, któremu tempo nadawać będą inwestycje skoncentrowane wokół Warszawy. Do dużych przedsięwzięć należeć będą: kontynuacja prac w zakresie budowy obwodnicy miejskiej, tras wylotowych ze stolicy, kontynuacja budowy II linii metra, a także modernizacja linii kolejowej Rail Baltica - tylko jej I etap z Warszawy do Sadownego wyceniono na 1,2 mld zł. Znaczne środki finansowe zasilą także kolejowe połączenia stolicy z Radomiem i Łodzią - łącznie ponad 3 mld zł, podano również.

Reklama

"Pozostałe regiony nie będą miały aż tak rozbudowanych nakładów na infrastrukturę transportową, acz nie zostaną one pozostawione bez spektakularnych realizacji. Przykładem jest Łódź, gdzie obecnie trwają prace nad tunelem i dworcem Łódź Fabryczna oraz przygotowywane są dalsze plany rozbudowy" - czytamy dalej.

Natomiast w południowej części kraju "doskonale radzą sobie" trzy ośrodki miejskie - Wrocław, Katowice i Kraków, a coraz częściej do grupy tej dopisywany jest także rozwijający się Rzeszów, głównie dzięki planowanemu na 2014 r. ukończeniu budowy autostrady A4.

>>> Polecamy: Samorządy przed wyborami inwestują w drogi

Z kolei północna część kraju skupi sporą część swoich wysiłków na infrastrukturze portowej, bowiem budownictwo hydrotechniczne w kolejnej perspektywie unijnej uzyska znacznie większe dofinansowanie. Największą inwestycją jest terminal LNG w Świnoujściu, który - mimo, że jeszcze w fazie realizacyjnej - będzie najprawdopodobniej dalej rozbudowywany. W Gdańsku z kolei kluczową inwestycją będzie budowa morskiego terminala kontenerowego DCT 2 (docelowy koszt tej inwestycji sięgnie 1 mld zł).