Nowoczesne pociągi powoli zmierzają do Polski. Dla spokoju pasażera nie wystarczy jednak nowoczesna infrastruktura. Podpowiadamy, jakie prawa ma pasażer i jak może je egzekwować.

Nowoczesne pociągi powoli mkną w stronę Polski, Pendolino niedługo dotrze, niedawno poznaliśmy nawet wygląd nowych Flirtów. Dla spokoju pasażera nie wystarczy jednak nowoczesna infrastruktura. Nad bezpieczną podróżą czuwa też ustawodawca, ale niewiele osób spotkanych w pociągu faktycznie zna i stosuje przysługujące im prawa.

Dziś każdy człowiek jest potencjalnym pasażerem. W czasach ogromnej mobilności warto wiedzieć, czego możemy wymagać od przewoźników. Zwłaszcza tak bardzo dbających o komfort podróżnych, jak polskie koleje. Oto 6 podstawowych praw pasażera w transporcie kolejowym:

1. Bezproblemowy zakup biletu

Bilet możemy kupić na dworcu – w kasie lub automacie biletowym lub – coraz częściej – przez Internet. Jeśli to się nie uda, możemy jeszcze kupić bilet w pociągu. Warto tu dodać, że w Polsce, jeśli kasa na dworcu, z którego wsiadaliśmy do pociągu, była zamknięta, mamy prawo do zakupu biletu bez dodatkowych opłat.

Reklama

2. Bezpieczne podróżowanie

Zapewnienie bezpieczeństwa pasażerom kolei to obowiązek prawny nie tylko przewoźników kolejowych, czyli np. spółki PKP Intercity, ale też firm zarządzających dworcami, stacjami i pozostałą infrastrukturą transportową. Warto więc pamiętać, że pasażerowie mogą oczekiwać bezpieczeństwa nie tylko w pociągach, ale też na dworcach.

3. Prawa pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej

Osoby o ograniczonej sprawności ruchowej powinny mieć możliwość podróżowania bez żadnych trudności. Stopień niepełnosprawności nie powinien mieć wpływu na ich dostęp do podróżowania koleją – czyli m.in. do wstępu na dworzec, peron, do pociągu. Osoby niepełnosprawne powinny kupić bilet lub zrobić rezerwację bez dodatkowych opłat.

Dodatkowo, przewoźnicy i zarządcy stacji są zobowiązani przestrzegać zasady równego dostępu do świadczonych usług.

4. Informacje o ułatwieniach dla pasażerów niepełnosprawnych

Osoby niepełnosprawne powinny mieć możliwość dowiedzenia się u przewoźników, sprzedawców biletów, a nawet w biurach podróży, na jakie ułatwienia mogą liczyć podczas podróży. Chodzi o ułatwienia w zakresie usług transportu kolejowego, korzystania z wagonów pasażerskich, a także udogodnienia dostępne w samym pociągu.

5. Odszkodowanie z tytułu śmierci, obrażeń i odpowiedzialność za bagaż

Pasażer ma prawo do odszkodowania za straty lub szkody, jeśli doznał obrażeń podczas podróży z winy przewoźnika kolejowego. W razie śmierci podróżnego, prawo to przechodzi na jego krewnych.

Kolej będzie także odpowiedzialna, jeśli w przypadku śmierci pasażera lub jego obrażeń, dodatkowo zostanie utracony bagaż. Przewoźnik odpowiada też za bagaż nadany, jego utratę lub uszkodzenie - bez względu na to, czy pasażer pasażer doznał uszczerbku na zdrowiu.

6. Ochrona pasażera w przypadku niewypełnienia przez przedsiębiorstwa kolejowe ich zobowiązań

Spółki kolejowe muszą posiadać ubezpieczenie od odpowiedzialności za zdrowie i życie pasażerów, jak również za ich bagaż. Zobowiązują je do tego przepisy unijne. Jeśli więc pasażer dozna w podróży jakichś szkód z winy przewoźnika, może liczyć na odszkodowanie.

>>> Istnieje kolejowa lista projektów wysokiego ryzyka, których może nie udać się skończyć w 2015 r. Według ekspertów wartość zagrożonych dotacji UE to 5 mld zł. Resort twierdzi, że nie straci ani złotówki.

Jeszcze więcej praw w ruchu międzynarodowym

To oczywiście nie wszystkie regulacje, których celem jest zapewnienie ludziom bezpiecznej i w miarę przewidywalnej podróży.

Prawa pasażerów różnią się nieznacznie, zależnie od tego, czy jest to transport krajowy czy międzynarodowy. Przewoźnicy kolejowi i zarządcy stacji mają obowiązek informowania pasażerów o ich prawach. Przewoźnicy muszą też informować o aktualnej ofercie połączeń i cenach biletów, a także o wszelkich opóźnieniach i innych zakłóceniach w realizacji usług w międzynarodowym transporcie kolejowym.

Jeśli opóźnienie przyjazdu na stację docelową przekracza 60 minut, przewoźnicy kolejowi mają obowiązek zaoferowania pasażerom zwrot kosztu biletu, zapewnić możliwość kontynuowania podróży w najbliższym terminie lub innym, wygodnym dla pasażera. Co ciekawe, pasażer ma też prawo do odszkodowania już od godzinnego opóźnienia pociągu. Przysługuje mu także zaliczka na pokrycie kosztów zaspokajających jego bieżące potrzeby lub potrzeby osób będących na jego utrzymaniu. W wypadku śmierci pasażera ta zaliczka wyniesie… co najmniej 21 tys. euro.

Prawo, którego nie można wyegzekwować, jest martwe. Co mają więc zrobić pasażerowie, którzy uważają, że naruszono ich prawa, np. do bezpieczeństwa w podróży?

Poznaj polską kolej – czyli prawo do informacji dla upartych

Pasażerowie, którzy chcą się podzielić zastrzeżeniami co do komfortu, punktualności swojej podróży, stanu czystości czy też bezpieczeństwa pociągów, którymi przyszło im podróżować, powinni się najpierw skontaktować z przewoźnikiem, z którego usług korzystał lub z kierownikiem stacji. Komisja Europejska informuje, że jeśli odpowiedź tam uzyskana nie wystarczy, pasażer w Polsce może złożyć skargę w Urzędzie Transportu Kolejowego.

>>> Mówi się, że Polska przeszła przez kryzys suchą stopą. Nie mieliśmy co prawda recesji, ale nie obyło się bez konsekwencji. Kryzys nie zatrzymał naszej gospodarki, ale portfele Polaków się kurczą

ikona lupy />
Tak będą pomalowane Flirty, nowe pociągi PKP Intercity / Media