- W kwietniu została przerwana trwająca blisko rok dobra passa w eksporcie przemysłu motoryzacyjnego z Polski. W maju, podobnie jak w I kwartale, zanotowano jednak ponownie wyniki lepsze od zeszłorocznych, choć wzrost był na niskim poziomie - komentuje Rafał Orłowski, partner w firmie AutomotiveSuppliers.pl.

Zaznacza, że wyższa dynamika eksportu jest zasługą sektora dostawców części (+12,57 proc.). W maju udział komponentów wyniósł 41,9 proc. wobec 37,7 proc. dwanaście miesięcy wcześniej. Orłowski zwraca uwagę na wzrost o blisko jedną czwartą eksportu do najważniejszego partnera, jakim są Niemcy.

Ale do dynamicznego wzrostu eksportu części i akcesoriów przyczynili się także odbiorcy z krajów Europy Środkowo-Wschodniej, w tym szczególnie Węgrzy. W tym kraju samochody produkuje m. in. Mercedes i Audi. W ciągu roku wartość eksportu tej grupy produktów do tego kraju uległa prawie podwojeniu (+96,9 proc.).

Z danych wynika, że w maju 2014 r. wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego osiągnęła wartość niecałe 1,6 mld euro- o 1,36 proc. więcej niż rok temu. Do końca maja zaś eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniósł 7,77 mld euro - o 0,78 proc. więcej niż przed rokiem. Na eksport części i akcesoriów przypadło 3,01 mld euro - o 2,30 proc. więcej niż przed rokiem. Wartość eksportu samochodów osobowych i towarowo-osobowych wyniósł 2,18 mld euro - o 4,4 proc. mniej niż przed rokiem. Dla całego roku AutomotiveSuppliers.pl, podtrzymuje prognozę, zgodnie z którą w 2014 roku wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski powinna przekroczyć poziom 19 mld euro.

Reklama

>>> Polecamy: Polacy pokochali kamery samochodowe. Kupują je na potęgę