Akcjonariusze zaplanowali, że w 2009 r. przypis składki z obu firm wyniesie 875,2 mln zł, zaś w 2013 - już 1,8 mld. Choć BZ WBK i Commercial Union współpracują ze sobą od 15 lat, to jednak obie firmy uznały, że najlepszym rozwiązaniem będzie stworzenie dwóch niewielkich firm ubezpieczeniowych, które pracować będą wyłącznie na potrzeby 1,4 mln klientów banku. Bank zakończył współpracę z dotychczasowymi dostawcami usług ubezpieczeniowych: AIG i TU Europa. Zamiast nich oraz zamiast bezpośrednich usług Commercial Union, bank zamierza korzystać wyłącznie z propozycji nowych spółek.

"Planujemy szybką reakcję na specyfikę klienta bankowego" - mówił we wtorek dziennikarzom Jacek Koronkiewicz.

Obecnie ok. jednej czwartej sprzedaży ubezpieczeń w Polsce dokonuje się przez kanał bankowy. Zdaniem Mateusza Morawieckiego, prezesa BZ WBK, w 2013 r. udział ten może już sięgnąć 45 proc., podobnie jak to jest obecnie w krajach Europy Południowej.

"Kto pierwszy wejdzie w ten kanał sprzedaży, ten będzie na rynku zwycięzcą" - podkreślił Mateusz Morawiecki. Obecnie, jego zdaniem, BZ WBK ma 15 proc. udział w polskim rynku bancassurance.

Reklama

Prezes Morawiecki dodał, że z punktu widzenia banku decyzja o stworzeniu nowych spółek ubezpieczeniowych jest jedną z metod dywersyfikacji przychodów pozaodsetkowych.

Dodatkowym powodem powołania nowych spółek jest to, że z punktu widzenia akcjonariuszy obsługa klientów jednego banku przez własne firmy jest stabilniejsza niż korzystanie z wielu dostawców.

Adam Uszpolewicz, prezes grupy Commercial Union Polska powiedział, że obecne trendy są takie, iż klienci chcą kupować produkty finansowe w jednym miejscu, a takim wygodnym miejscem jest bank.

BZ WBK oraz Commercial Union zaangażowali łącznie 100 mln zł w utworzenie nowych spółek.

Mateusz Morawiecki pytany, czy z punktu widzenia klienta nie ma zagrożenia w braku dywersyfikacji dostawców produktów finansowych, w tym - produktów inwestycyjnych - uznał, że obaj akcjonariusze są konserwatywni w zarządzaniu ryzykiem, a więc problem nie powinien się pojawić.

Zdaniem przedstawicieli BZ WBK, ograniczenie dostępu do produktów nowych firm do klientów jednego banku nie stanowi jednocześnie ograniczenia rozwoju w przyszłości obu ubezpieczycieli. Bank liczy na dynamiczny rozwój w przyszłości, w tym - pozyskiwanie coraz większej liczby młodszych klientów, interesujących dla banku na długie lata.

Podobny model rozwoju, ograniczony do klientów tylko jednego banku, przyjęło już wcześniej BRE Ubezpieczenia.

AL