Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad skierowała w środę do przetargu budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S14 w woj. łódzkim, będących zachodnią obwodnicą Łodzi. Wcześniej nie udało się wybrać wykonawcy tej inwestycji ze względu na zbyt wysokie oferty.

Jak poinformował w komunikacie prasowym rzecznik GDDKiA Jan Krynicki, przekazane w środę do Urzędu Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenie dotyczy budowy dwóch odcinków S14 o łącznej długości do 28,5 km. Pierwszy to fragment od węzła Lublinek do węzła Łódź Teofilów (z budową węzła), a drugi - od węzła Łódź Teofilów do miejscowości Słowik. Inwestycja ma być realizowana w formule "Projektuj - Optymalizuj i Buduj".

Nowa droga połączy autostradę A2 z drogą ekspresową S8 i stworzy pełny ring autostrad i dróg szybkiego ruchu wokół Łodzi.

Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk podczas niedawnej wizyty w Łodzi wyraził nadzieję, że dzięki optymalizacji projektu oferty wykonawców w nowym przetargu nie przekroczą zabezpieczonego budżetu w wysokości 1,79 mld zł (razem z odszkodowaniami za grunty). W pierwszym postępowaniu – unieważnionym przez GDDKiA w kwietniu br. - nie udało się wybrać wykonawcy inwestycji, ponieważ najtańsza z ofert przekroczyła całkowitą wartość zadania o 264 mln zł.

Teraz zakres inwestycji ma objąć m.in. budowę dwujezdniowej trasy o nawierzchni bitumicznej wraz z przynależną infrastrukturą techniczną, w tym węzłów drogowych, kilkudziesięciu wiaduktów i mostów, przebudowę odcinków istniejących dróg, budowę urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz likwidację kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną.

Reklama

Wykonawca będzie miał za zadanie przygotowanie niezbędnej dokumentacji technicznej i projektowej oraz wybudowanie fragmentu drogi ekspresowej o łącznej długości do 28,5 km – w zależności od przyjętych przez zwycięzcę przetargu rozwiązań.

W komunikacie GDDKiA podkreślono, że "budowa tego odcinka drogi ekspresowej S14 jest niesłychanie ważna zarówno z punktu widzenia strategii transportowej w regionie, jak i dla całego transportu krajowego". Jak wskazano, domknięcie autostradowego ringu wokół Łodzi poprawi również warunki życia mieszkańców Pabianic, Zgierza, Konstantynowa Łódzkiego i Aleksandrowa Łódzkiego, a także radykalnie skróci czas przejazdu przez centrum kraju, poprawiając jednocześnie bezpieczeństwo podróżowania.

Według wcześniejszych zapewnień przedstawicieli MIB zachodnia obwodnica Łodzi ma powstać do 2022 r.

>>> Czytaj też: Nowy impet ws. Via Carpatia? Resort powołuje specjalny zespół